torsdag 24 januari 2008

Det finns en förklaring till varför det går trögt...

Det handlar om e-förvaltningen, den går trögt. Mats Odell presenterar en ny handlingsplan. Det har floppats hittills och det rejält. Nu är förväntningarna stora.

Det skrivs för mycket rapporter är min uppfattning. De som anställs inom olika aktuella förvaltningar är inte de kreativa personerna som kan se över gränserna och är doers, utan det är just de personer som ser och håller sig inom gränserna och är duktiga på att hantera formalia som jobbar på de där ställena. De som kan skriva rapporter... Undra på att det inte blir något gjort.

Mikael von Otter är oroad över hur man ska rå på kommunerna, det är lätt att förstå. De verkar försöka slå varandra i att ha den fulaste webbplatsen. Ser ut som telefonkataloger och saknar för det mesta interaktivitet.

Tänk att kunna kolla upp via nätet var på tomten man kan ställa sin Friggebod utan att det behövs bygglov, eller bygglovshantering överhuvudtaget förresten. Man skulle kunna flytta runt den där boden eller huset på sin tomt i likhet med hur man planerar sitt kök på IKEAs hemsida, eller hur. Tomtkartor har kommunen redan och en hel del annat. Snipp snapp så kunde man begära eventuellt bygglov online.

Men man kan också fråga sig hur det kan vara OK att vem som helst kan beställa ett personbevis i mitt namn utan att legitimera sig. Detta har hänt nyligen och här i trakterna pågår det en del skumraskaffärer med bedrägerier så visst kändes det obehagligt att hitta ett personbevis i brevlådan som man inte själv beställt. Men jag fann det innan någon annan vittjat brevlådan vilket är metoden.

Igår försökte jag via Vägverkets hemsida betala en trängselavgift på 20 kronor, det var svårare det. Familjens bil är registrerad på min man och det matchar inte med mina personuppgifter så jag fick inte betala!!! Förbannat ologiskt. Huvudsaken måste väl vara att det blir betalt, inte vem som gör det. Eller är även detta ett skumt sätt att registrera oss i databaser?

(IDG)


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: