En liten rolig och tänkvärd men också skrämmande betraktelse över matematikundervisningen genom åren visar på sakernas tillstånd i skolan. Hur räknar man egentligen? Många fattar fortfarande inte.
Eller kolla in Årets mattesvar.
Tänk er frågan: Finn X?
Hur svarar ni?
Var kan X vara, är han borta nu igen?
eller
Hur var det nu man räknade ut X.
Kolla här: Årets mattesvar!!!
Faktum är att man kan le åt ovanstående, men det handlar väldigt mycket om i vilket sammanhang man får frågan. Det finns ett klassiskt forskningsexempel (Stockholms Universitet, pedagogiska institutionen) på skolbarn som fick använda postens portotabell i olika sammanhang.
Frågan var i båda fallen hur mycket kostar ett 100 grams brev?
I samhällskunskapen använde man tabellen som den var avsedd och tänkt att användas. Alltså upp till 20 g kostar det X kronor, upp till 100 gram kostar det Y kronor. Ett 100 grams brev kostar Y kronor.
När samma fråga ställdes i mattesalen så började ungarna genast att räkna och började lägga ihop X+Y = Z. Ett 100 grams brev kostar Z.
(SvD)
Läs även andra bloggares åsikter om politik, skolan, matematikundervisning, flumskola, regeringen, moderaterna, alliansen, samhälle, intressant
3 kommentarer:
Matten styrs av läroböcker. Där finns det alltid svar på alla uppgifter. Uppgifterna är väldigt stereotypa. Står det t ex tillsammans betyder det räkna plus.
Formulera sedan en uppgift till ett prov såhär: "Om en kruka och ett fat kostar 23 kr tillsammans och fatet kostar 13 kr, vad kostar då krukan". Ett vanligt svar är att krukan kostar 23 + 13 = 36 kr.
Man kan till och med ställa frågan: "om en kruka och ett fat kostar 23 kr tillsammans och fatet kostar 13 kr vad kostar blomman". Svaret blir 23 + 13 = 36 kr. När man frågar varför får man reda på att tillsammans betyder + och att talet måste ha ett svar för det har alla tal i matten.
Ett exempel från verkliga livet (= utanför skolan). En bekant köpte ungefär 8 hg färska räkor till extrapris i en ICA-butik, jag tror det var 79.50 kr/kg. Det visade sig att räkorna skulle kosta en bra bit över 100 kr. Min bekant sa att det var inte rimligt. Hon hade ju inte ens köpt ett kilo, och ett kilo kostade ju ungefär 80 kr.
Min bekant bad expediten att räkna ut vad det blev på en miniräknare, och om hon inte kunde det hjälpte min bekant gärna till. Detta gick inte för då skulle min bekant bara luras, och förresten, även om beloppet såg konstigt ut, så gjorde kassan alltid rätt. Den tillkallade butikschefen skakade bara på huvudet, och korrigerade beloppet och bad om ursäkt.
Denna syn på matte är så vanlig så det kan inte vara fel på eleverna. Det måste vara undervisningen. Även lärarna är slavar under läroböckerna.
Det här kanske skulle passa i Pär Strömdebatten också :-)
Mathematical proof that girls are evil.
First we state that girls require time and money.
Girls = Time * Money
As we all know "time is money."
Time = Money
Therefore:
Girls = Money * Money = (Money)²
And because “money is the root of all evil”
Money = √Evil
Therefore:
Girls = √(Evil)²
And we are forced to conclude that:
Girls = Evil
Ola Halldens kurser har haft stor betydelse för mig också. De ledde mig in på en väg som var väldigt givande. Ett för mig nytt sätt att tänka.
Men det är många ute på skolorna som inte känner till den här forskningen.
Jag tillhör numera pedagogiska institutionen, efter sammanslagningen.
Vi har mycket gemensamt, FRA och Ola Hallden :-)
Skicka en kommentar