tisdag 15 januari 2008

Det känns så himla självklart...

Personer som älskar varandra ska få leva ihop och ha samma ekonomiska och juridiska rättigheter och skyldigheter. Det känns så fullständigt självklart. Inte kan man låsa in kärlek i en form och straffa den som inte håller sig inom den ramen. Nu tänker jag särskilt på samkönade äktenskap, jag har efter detta inlägg fått en del kommentarer som komplicerar min världsbild och som jag inte alls kan förhålla mig till.

Människor är olika och det måste man respektera. En neutral äktenskapslagstiftning skulle göra livet mer mänskligt för den som ändå lever ett liv som provocerar andra på grund av de fördomar finns kring HBT-förhållanden.

Ett exempel av elände som kunde ha undvikits med en könsneutral äktenskapslag hände en bekant. Partnern dog i AIDS, ingen i någon av deras familjer visste att de levde ihop och hade gjort det ett tiotal år, de betraktades som kompisar. Det kanske kunde ha misstänkts att det var något mer än bara ett inneboende och kompisskap, men det verkar som om de flesta vill blunda.

Nåväl de hade skapat ett liv tillsammans, med bostadsrätt, båt, bil och sommarställe. Men allt skedde i öppen hemlighet på något sätt. Den dagen den ene dog kom föräldrarna till honom och tog över. Den andre betraktades som tillfällig gäst i sitt eget hem och fick inte ens tillgång till sina egna grejor utan blev ombedd att flytta ut omedelbart. Ekonomisk kris för den efterlevande blev ett faktum och det utan krusiduller.

Det fanns inte på kartan hos den dödes familj hur det kunde ligga till. Att deras son skulle ha levt under äktenskapliga former med en annan man. Det uppstod förstås en väldig massa förvecklingar här med tjafs, skuldbeläggning, hot och bråk och framförallt en oerhörd massa sorg. Inte bara för att en person dött, utan också för att han levt utanför samhällets normer. På grund av kärlek till en person av samma kön som han själv. Det blev en omvälvande händelse för alla inblandade som kunde ha undvikits om lagen om könsneutrala äktenskap funnits och såväl skyddat den efterlevande som neutraliserat händelsen.

När man tänker på att det var först 1979 som Socialstyrelsen slutade betrakta homosexualitet som en sjukdom så är det hela en ganska ung fråga, i alla fall officiellt. Homosexuella förhållanden erkändes 1988 och partnerskapslagen 1995. Numera har ju begreppet utvidgats från homosexualitet till HBT-personer och man inser att skalan hur olika vi människor kan vara blir allt större.

Att som kd säga att äktenskapet är mellan man och kvinna känns väl gammalmodigt. Förr visste man inte bättre utan trodde att alla människor var likadana, nu vet vi att det inte är så. Då måste man anpassa sig till ny kunskap och inrätta världen efter den.

I takt med att åren gått har jag träffat på allt fler HBT-personer, allt från arbetskamrater, kurskompisar, släktingar och andra och jag har insett vilka svårigheter de brottats med på många olika plan. Inte minst att få acceptans från sina närmaste.

Moralfobin kring homosexuella är stor och omfattande och man hittar alla möjliga ursäkter för att det helst inte ska finnas några avvikande beteenden. Det är ett stort steg på vägen att det nu tas avstamp i könsneutrala äktenskap. Symboliskt kan ett giftermål se ut hur som helst enligt min syn. Man kan inte tala om kärlek till människan om man utesluter vissa. Vi är alla männsikor men på olika sätt.

Det är lätt att ställa upp på Per Schlingmanns uttalande om moderaternas inställning i Aftonbladet idag.

"Moderat politik tar sin utgångspunkt i övertygelsen om att alla människor är unika, har samma människovärde och ska vara lika inför lagen. Vårt mål är ganska enkelt: att alla utifrån egen bakgrund, social status, kön, sexuell läggning eller etniskt ursprung ska ha samma rätt att välja sitt eget liv."

(SvD)
(Aftonbladet)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det här påminner mig om ett tal som Rick Falkvinge höll vid demokrativeckan i Eskilstuna. Ett historiskt exempel han tog som både berör din postning här och ämnet övervakning. Jag klipper in några nedkortade citat från det talet:

Om vi backar åttio år till 1927, och föreställer oss att dessa massövervakningslagar och massövervakningsmedel hade kommit då - hur hade då världen sett ut idag?

Det går att tänka många tankar i samband med en sådan massövervakning och händelserna 1935-1945. Jag väljer i stället att fokusera på något helt annat.

1927 var homosexualitet kriminellt.

Är det någon som tror att homosexuella hade pratat med varandra om att det var orätt och oriktigt att kriminalisera dem som personer, om de visste att de direkt skulle flaggas som stigmatiserat kriminella bara de pratade i telefon om saken? Att deras familj, vänner och bekanta skulle drabbats direkt?

Är det någon som tror att debatten skulle tagits, om möjligheten inte funnits att först bilda informella nätverk som diskuterade frågan? Att RFSL skulle bildats 1950? Att någon skulle vågat propagera för förändring, speciellt med det stigma som fanns?

Är det någon som tror att homosexualitet inte fortfarande skulle varit kriminellt, 80 år senare?


Där har vi ett strålande exempel på hur övervakning kväver den för demokratins utveckling så viktiga opinionsbildningen. Läs gärna hela hans tal, som inte handlar om fildelning.

//steelneck

Mary X Jensen sa...

Ja, snart är väl detta en moderat piratkaramellblogg ;-)

Anonym sa...

Du skriver: "Personer som älskar varandra ska få leva ihop och ha samma ekonomiska och juridiska rättigheter och skyldigheter. Det känns så fullständigt självklart. Inte kan man låsa in kärlek i en form och straffa den som inte håller sig inom den ramen."

Kan du då förklara för mig varför inte två helsyskon som har en kärleksrelation, borde få gifta sig? Halvsyskon får gifta sig enligt lag, men inte helsyskon. Det finns flera exempel på sådana par, men det är fortfarande så tabu att många skäms för att erkänna detta. Vill du låsa in deras kärlek? Du skriver ju: "Man kan inte tala om kärlek till människan om man utesluter vissa." Varför skulle helsyskon som älskar varandra uteslutas?

undrar Jesper

Mary X Jensen sa...

Var det du som skrev förut till mig i en annan tidigare post när ämnet var på tapeten och sa att det inte gällde ALLA. Jag kunde aldrig dra ut frågan riktigt...

I min värld så älskar syskon varandra med någon slags automatik. Kanske att du menar ett annorlunda sätt än vad jag då tänker på. Men det ligger utanför min begreppsvärld faktiskt.

Jag kan inte svara på din fråga. Jag vet helt enkelt inte.

Anonym sa...

Det var nog inte jag som skrev den gången, men det är många som ställer exakt samma fråga. I höstas stod det i tidningarna om ett syskonpar i Tyskland som haft en kärleksrelation (med sex) i flera år, men där killen nu sitter i fängelse eftersom detta är olagligt. Det finns flera sådana relationer i Sverige också, men inget som nått domstol. När du skriver att det känns så "himla självklart" att personer som älskar varandra ska få leva ihop med rättigheter osv - då måste det väl gälla alla? Annars är du precis så intolerant och exkluderande som kristdemokraterna påstås vara. Eller betyder inte "alla" verkligen "alla"? Annars undrar jag vem det det egentligen är som låser in kärlek i en form?

Och i konsekvensens namn så borde även äktenskap med fler än en tillåtas, dvs. månggifte. Du skriver ju att "symboliskt kan ett giftermål se ut hur som helst enligt min syn". Ett politiskt ungdomsförbund har ju till och med skrivit en motion om detta, i samma anda som könsneutrala äktenskap.

Eller?

mvh Jesper

Mary X Jensen sa...

Det är nog faktiskt så enkelt som att min syn är begränsad till det jag kan förhålla mig till.

För min del är det inte alls naturligt att helsyskon lever som du beskriver, finns (eller ska vi säga fanns) inte i min begreppsvärld.

Men jag är inte rätt prson att diskutera detta med. Dels är jag inte särskilt intresserad och dels har jag inte vare sig erfarenheter eller kunskaper.

Så är det bara... Men döma vet jag inte. Det är för svårt helt enkelt.