torsdag 31 januari 2008

Telia i blåsväder igen...

Det är ett stort företag Telia det är det verkligen. Så det är klart att det slår rejält fel när det blir fel. Men å andra sidan är det Telia också ett stort företag med stora resurser och borde hålla extra koll. Nu har det hänt igen alltså, mailen trasslar, men den här gången berodde det på strömavbrott och det ligger faktiskt utanför Telias kontroll.

Men men. En bekant till mig hyr in sig på Telia Web Hotell och försöker logga in sig där. Det går inte. Vi fixar och trixar och får nya lösenord och IDn. Det går inte. Nej, det är Internet Explorer som krånglar säger de på Telias support, det är något med filerna där. Jahaja tänker man då. Är inte Internet Explorer trots allt den största webläsaren som ett företag som Telia skulle anpassa sig till. Men försök via FTP säger de det funkar här. OK - men det funkar inte hos mig tyvärr och då har jag ändå kopplat in expertisen som lyckades reda ut att man då skulle ta sig an det hela från en annan adress.

När man börjar läsa på inloggningssidan så står det så här:

OBS! Mallverktyget kräver version 4 eller senare av Netscape eller Internet Explorer. Båda finns för gratis hemladdning: Netscape , Internet Explorer .
© 2003 Telia AB.

Alltså - sidan är uppdaterad 2003!!! Klicka på Netscape och sidan kan inte visas HTTP 404. Klicka på Internet Explorer så kommer följande text upp. We’re sorry, but we were unable to service your request. You may wish to choose from the links below for information about Microsoft

Konstigt att det fungerar i deras kundsupport. Det har onekligen hänt en del sedan 2003. Jag kommunicerar med Telia här eftersom det är värdelöst att tala med supporten. De gör så gott de kan men det räcker inte för min del.

Jag ska jaga vidare dock, på något sätt måste det väl ändå gå att kunna använda tjänsten man betalar för. Förmodligen är det så att Telias server är lite trasig och inte kan läsa sina kontodatabaser trasig. Men försök säga det till supporten.

(SvD)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

"webläsaren som ett företag som Telia skulle anpassa sig till" Feltänk. Webbläsare tolkar text uppmarkerad med html, och html är en standard. Således, man anpassar sig till standarden, inte till webbläsare. Gör man detta så kan koden tom. automatiskt kontrolleras ungefär såsom rättstavning i en ordbehandlare. Håller man sig till standard får man förutom bakåtkombalilitet dessutom även den stora föredelen av framtidskompabilitet, att man kan vara säker på att det fungerar i framtida webbläsare som man idag inte ens vet namnet på. Men anpassar man sig mot en specifik webbläsare, ja då låser man lätt sina kunder just till denna och dessutom tvingas man till en evig karusell av testande varje gång nya versioner släpps.

Näe, Telia har aldrig fattat detta med standard. Fast det har inget annat stort företag i sverige heller gjort, de är helt i händerna på diverse andra företag som tillåts ha lekskola på företagets och dess kunders bekostnad. Ett besök hos Autarks webbplatskritik rekommenderas starkt, jag skulle tom. rekommendera företag att anlita någon som herr Ångström som står bakom Autark för att kontrollera vad diverse IT-konsulter kommer med för tokerier innan de ens skulle få betalt.

//steelneck

Anonym sa...

Mari,

Visst är det skralt av Telia, men vad jag sett av andra IT-tjänster har inte direkt gjort mig imponerad.

Men är inte grundfrågan kundens ställning i IT-samhället? För den som säljer i IT-samhället blir mängden kunder kanske relativt sett mer intressant än det var tidigare. Om den enskilde kunden är nöjd spelar, som jag ser det, då lite mindre roll.

Behövs inte Konsumentverket mycket mer då än innan? Borde vi inte satsa pengar på det? Skulle inte väldigt, väldigt många i Sverige kunna tjäna på det? Och om saker blir mer rationella - ja då blir vi väl allihop mer rika? Tillsammans.