tisdag 5 februari 2008

Humor kostar alltid...

Alex Schulman ska i bästa Hassanstil börja skicka "busmail" till personer så att de ska bli lurade att det är från någon annan. Låter jättekul. Leif Pagrotsky har fått ett sådant mail från Lennart Ekblad med Youtubetips... Det tyckte han var jätteroligt - och så svarade han och det tyckte förstås Alex Schulman var jätteskoj...

Nåväl nästa gång jag får ett mail från statsministern så tänker jag kolla avsändaren ordentligt den saken är klar.

Det som jag funderar över är hur det kan komma sig att det ska vara så djäkla roligt att lura andra och göra dem till åtlöje. Varför är det så kul? Finns det underliggande behov av att själv bli sedd? Saknas det fullständigt empati för andra människors känslor? Eller så är jag själv helt humorbefriad.

Jag har för mig att man möjligen i åttondeklass höll på så där. Lurade magistern - men sen började man förstå att det det inte var juste och att humor mer handlar om att ha distans till sig själv och vara rolig på egen bekostnad än att förlöjliga andra. Lyteshumor kommer långt ner på listan. Men det kanske är en mognadsprocess man ska gå igenom och det tar längre tid för vissa än för andra.

(SvD)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: