Svenska Handelsbanken i Oslo kickar en medarbetare via ett pressmeddelande. Det låter det. Hur som helst så finns det säkert en bakgrund till detta som vi inte känner till. Men att ta till pressen för att markera för en person att den inte är välkommen till jobbet längre är väldigt magstarkt och det är mycket omoget av en chef att göra så.
Det som stör mig är att många chefer har så lite civilkurage att de inte kan vara uppriktiga mot sina medarbetare. Det börjar ofta med ett missnöje som sedan ligger och pyr och så har en liten fjäder blivit en höna utan att det egentligen varit nödvändigt från början. Om man tolkar fritt utifrån artikeln i Aftonbladet så kan det vara så att den nu uppsagda personen tagit sig för stora friheter för att arbetskamraterna skulle vara nöjda.
Många arbetar bara mellan 9-17 och anser att alla andra också ska göra det. Att andra kanske får mer gjort totalt sett genom att arbeta mellan 10.00-18.00 kan de inte förstå. Det som gäller är att en person kommer en timme för sent men att den sedan stannar kvar en timme till vet de inte eftersom de själva har gått redan vid 17.
Det handlar inte alltid om resultat på arbetsplatser, det handlar om rättvisa och att hålla sig till reglerna. Det är vid såna här tillfällen det är bra med tidsredovisning. Men framförallt behövs det bra chefer som kan hålla balansen mellan olika medarbetare. Att vara chef är ibland som att vara tonårsmorsa. Det kräver sina metoder. Synd att inte fler chefer anvädner sig av eller har den erfarenheten.
Senast detta hände så var det hos de svenska socialdemokraterna. Pär Nuder fick också läsa i tidningen om att han inte skulle ha kvar sin position. Det är verkligen uruselt ledarskap.
(Aftonbladet)
Läs även andra bloggares åsikter om ledarskap, people management, personalvård, samhälle
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar