onsdag 12 mars 2008

Idag skulle man aldrig drömma om att inte ha bilbälte

På 70-talet tryckte föräldrar in ungarna i bakskuffen på Golfen och satt själva och rökte som borstbindare i bilen utan problem. Det var inget konstigt med det. Idag skulle man väl aldrig drömma om att göra en sådan sak, om inte annat skulle man väl bli insydd direkt.

Självklart tycker jag att ungarna ska sitta säkert och vara både bältade och ha relevant barnstol. Tanken på att röka i en liten bil framstår som helt absurd. Men man ser hur det ändras över tiden. Det gäller också alkohol och amning - från att ha varit totalförbud så är det nu möjligt att dricka om än med måtta. Men så har det väl iofs alltid varit för oss som fattar egna beslut. Att det är olämpligt att bli full när man väntar barn är väl en självklarhet på något sätt.

Överhuvudtaget så undrar man över hur mycket/litet folk tänker själva egentligen. Rekommendationer och riktlinjer är på modet. I många år efter devisen antingen/eller, svart/vitt. Sällan något mitt emellan, det där som har med det egna tänkandet att göra. Det är lite bedrövligt, men uppenbart är förstås att många inte verkar tänka alls, utan sätter sig fulla i bilen och kör till exempel. Konstigt beteende.

Att det är så många som nästan 11% av nyligen kontrollerade bilister som inte använder bilbälte förvånar dock. Sitter det inte i ryggmärgen att bältet åker på innan man ens startar bilen? En snabb empirisk koll i bekantskapskretsen menar att det är så i alla fall.

(SvD)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Mary,

Trevlig blogg! Det är häpnadsväckande att man inte är mer rädd om sina barn tycker jag. Arbetsinsatsen för att försäkra sig mot att det går riktigt illa vid en olycka är ju trots allt minimal, kan inte ta mer än 5 sekunder att sätta på ett bälte.

Däremot kan jag berätta att när jag läste min mammas "gravidråd" från -60-talet så stod det att om man var gravid och gick på fest så skulle man inskränka sig till en välkomstdrink och 1 max 2 snapsar samt öl hellre än vin. Låter som att man kunde vara full och gravid på -60-talet....

mvh
Anna Linusson

Mary X Jensen sa...

Hej Anna - kul att du hittade hit...

Ja som sagt - vår inställning förändras i rask takt.

Anonym sa...

Hur kan Vägverket gå ut med en nollvision i trafiken när man samtidigt delar ut körkort till tusentals analfabeter?

Ingenen Iro sa...

Visst går det snabbt att ta på sig bilbälte, och man förlorar inget på det. Men jag är själv sådan som ofta struntar i bältet, och anledningen är att det helt enkelt inte känns lönt. Risken att hamna i en olycka känns så liten att bilbältet känns onödigt. Dessutom så ogillar jag att vara fastspänd. Jag skulle inte gå så långt som att kalla det för en fobi, men jag tycker det känns obehagligt att vara fastspänd eller ha ett bälte på sig. Jag får en slags klaustrofobisk känsla.

För att förklara hur folk som jag tänker så kan man jämföra med hur töntigt det skulle kännas med säkerhetsutrustning utanför bilen. Till exempel att ha på sig cykelhjälm när man golfar. Då skulle folk kunna säga "Ja men det tar ju bara 5 sekunder att ta på sig cykelhjälmen, det är ju bara onödigt att strunta i det", men det skulle bara kännas töntigt.

Det går alltid snabbt att ta på sig säkerhetsutrustning, men frågan är var man ska dra gränsen för när risken är så liten att man kommer behöva den att det ändå blir absurt att göra det.