Rätt förkunskaper för det man ska göra. Så självklart som PJ Anders Linder mycket riktigt påpekar. Tillbaka till verkligheten säger han. Precis. Nu är det är nedskrivet och då blir det väl sant?
Då är förskolan diskuterad och förkunskaperna till gymnasiets olika linjer klara. Så låt oss nu sätta igång med att få fart på grundskolan så att den blir mer individualiserad enligt principer som jag själv och inte minst en av mina kommentatorer skrev i detta inlägg i går. Möjligheter att tentera av sådant man är duktig på, att få hjälp med det man behöver oavsett om man är väldigt duktig eller mindre bra på något. Bort från fyrkantstänkandet och in med individen.
Min idol i pedagogiska frågor är den amerikanske pedagogikprofessorn Ellen Winner (jag har hänvisat mycket till henne) påstår att man ska höja nivån på undervisningen i skolan ty det gynnar alla, även de lågpresterande. Alla blir nämligen extra stimulerade av detta och kommer alltså längre än de skulle gjort annars. Det är lite tvärsomtänkande mot att alla håller en jämn lagom nivå egentligen så att vissa måste hålla tillbaka. Hon hänvisar till sin sons klass med ett exempel där samtliga barn fick lära sig Macbeth utifrån ett manus som kom från "The Californian Gifted and Talented Education" (sid 228 i Winners bok Begåvade Barn). Detta var ett manus som var väldigt svårt med en text som var över barnens nivå, men alla barn klarade av sina uppgifter och var lyckliga över det.
Mitt exempel är naturligtvis snuttifierat och en förenkling av hela situationen i svenska skolor jag inser väl det. Men försök ta tanken vidare. Klassrummen ska fyllas med utmaningar menar Ellen Winner. Tank om vi kunde få fram fler vísioner om hur det kunde få vara i klassrummet. Vad kul det kunde bli för både elever och lärare då.
Satsa på en positiv skola nu, där kunskapstörsten och glädjen att lära sig mer står högt i kurs. Där ordningen kommer som ett brev på posten, ty det är understimulerade barn som bråkar.
Det kanske kostar lite mer än vad det gör nu, men det skulle nog vara värt det. På ganska kort sikt. Ut ur mittfåran bara och plocka upp de svaga men låt dem som är lagom få chansen att kunna bli bättre också, samt ge de de duktiga en egen chans att traska vidare och bli ännu bättre. Jag gillar verkligen tanken på en skola som får chans att vara just skola med lärandet i fokus.
(SvD)
Läs även andra bloggares åsikter om skolan, politik, skolpolitik, grundskolan, pedagogik, gymnasiet, individen, projektplan, goda exempel, förkunskaper, moderaterna, regeringen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar