Uppdatering: Shantung 23 var namnet på ett ljusrosa läppstift som ALLA hade på den tiden...
Nog var det mode som var på tapeten när man var i övre tonåren. Inget snack om den saken och märkesmedvetenheten var lika stor då som nu.
Men en hel del var förstås annorlunda. Boken till Dig skrev Kerstin Thorvall och den kom ut 1959. Det var en fantastisk bok som höll sig populär genom åren, det var råd om hur man skulle klä sig, vilka modeller som var aktuelle, hur man skulle sminka sig och hur man skulle tackla den här killgrejen. Jag var tonåring på 60-talet och Boken till Dig var alla tonårstjejers bibel. Boken finns att låna på biblioteket skulle jag tro. Det bör påpekas att det är den tidens värderingar på hur flickor ska vara som uttrycks. Idag tycker man förstås att det är väldigt gammalmodigt och inte på alla sätt något man vill ha tillbaka.
Idag är tjejerna tuffare som bra är. De bloggar själva och delar med sig av sina erfarenheter och upplevelser mest hela tiden. Massor av unga tjejer i tonåren skriver bloggar och de är framgångsrika med mängder av besökare varje dag.
De skriver på sätt och vis dagbok om sitt liv och när man är tonåring så verkar det som om intressesfären är sig lik över generationerna. Det handlar om smink, det handlar om mode och det handlar om killar. Precis som det alltid har gjort. Fast uttryckssättet har förändrats. Nu är det bloggar som gäller och företagen har upptäckt vilken jättepublik som finns där och vill självklart vara med och synas. Därför erbjuds tjejerna både pengar och produkter. En del tjänar rejält bra och därmed slår Jantelagen till. Andra bloggare börjar kritisera och tala om uselhet och taffligt innehåll, hur det förstör bloggvärlden osv.
Jag har själv i tidigare artiklar tagit upp hur tjej/modebloggar plötsligt dök upp bland de flest länkade på olika listor. Det kändes fel att de fanns bland olika mer till sitt innehåll arbetade bloggar. Det blev för uppblandat helt enkelt.
Inte ville jag lägga några kvalitetsaspekter på det hela, utan snarare ta upp fenomenet. Istället blev jag anklagad för att vara avundsjuk för att inte min blogg inbringade kosing på samma sätt som modebloggarna gör. Nej, det gör den verkligen inte, inte en spänn. Men å andra sidan så missunnar jag ingen annan framgång så det är bara för Blondinbella och de andra att köra på och glädjas. Sluta gnälla på min blogg säger bloggerskan själv. Jag håller med henne om det, man får se den som ett tecken på tidens tand.
Huruvuda det är textreklam eller annat man sysslar med får KO reda ut. Men för övrigt så finns målgruppen för tjejbloggarna där, jag tillhör den inte idag, men hade kanske gjort det om jag varit tonåring. Det är nog så man ska se på det hela...
Sen börjar väl frågan om hur man definierar en blogg ställas nu? Det kan vara lite av varje. Allt från kattbloggar, dagböcker, faktafyllda, åsiktstinna mm mm. De har ett gemensamt och det är att en bloggare/individ har möjlighet att uttrycka sig och få en egen publik. Vilket kan vara viktigt av många olika orsaker.
(Sydsvenskan)
Läs även andra bloggares åsikter om politik, blondinbella, konsumentverket, KO, bloggare, bloggosfären, textreklam, modebloggar, samhälle, internet,
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar