Vi ifrågasatte redan där om det var rätt att dessa bloggar skulle falla under samma kategori och vad det kunde betyda för övriga bloggvärlden där den enskilde bloggarens egna tankar och åsikter på många sätt är det drivande. Nu kunde vi se att politiska bloggar som Svensson, Jinge och Blogge och för att nämna några hamnade i samma gruppering som Blondinbella, Kenza och andra - idag tycks dock ordningen vara återställd vad gäller den saken om man kollar på mest länkade bloggar på Bloggportalen.
Det blev tjafs och bråk i bloggosfären om detta och dessvärre lyckades det inte bli någon saklig diskussion som var min avsikt från början. Istället blev jag själv anklagad för att vara avundsjuk för att jag inte fick lika många läsare som modebloggarna, vilket naturligtvis är helt fel. De jag vill nå är inte tonårstjejer precis ;-). Men det är väldigt typiskt och går att förklara med socialpsykologiska teorier, det är lättare att se grandet i sin nästas ögon än bjälken i sitt eget eller hur man ska uttrycka det.
Nu har diskussionen förflyttats och det handlar inte längre om länkar och uppmärksamhet utan om de pengar som de unga tjejerna tjänar genom reklam på sina bloggar. De flesta av oss andra tjänar inte några stora pengar på våra bloggar precis - medan många av tjej/modebloggarna talar om rejäla summor som de får genom att skriva om och nämna speciella produkter. Självklart är det intressant för företag att använda dessa tjejkanaler - de når ju rätt in i målgruppen. Kan det vara bättre för dem? De är bara att lyckönska.
Nu har KO blivit intresserad och skall undersöka fenomenet. Det handlar kanske om textreklam eller kanske "product placement" och gör man på rätt sätt? Å andra sidan så är detta en modern företeelse, en ny kanal och ingen av tjejerna sticker under stol med vad de gör. Man kan inte annat än önska dem lycka till med det de gör, det är förstås omvälvande för hela tjej- och damtidningsbranschen. För unga människor bläddrar inte med papper, de läser och kommunicerar online.
Bloggarna själva börjar nu förstås att hacka på varandra eller ger sig på Blondinbella för hon är moderat och de är att betrakta som hemska av naturen från vissa håll. Eller så skriver man satiriskt.
Vi måste vara lite generösa här och acceptera att bloggverktyget går att använda till olika saker. Felet är att alla kallas för bloggare och dras över en kam. Tänk så här istället - det finns många olika slags tidningar också, allt från annonsblad till dyra magasin...
Man läser det man vill läsa och behöver faktiskt inte ondgöra sig över vad andra gillar, om det är bra eller inte. När jag var 17 år så hade jag också intressen som Shantung 23 (rosa läppstift) och Mantovaniskor och Bognerjackor och drömmen om en egen segelbåt. Intressena har utvecklats och förändrats med åren. Så är det väl för alla?
(Aftonbladet), (Aftonbladet), (DN), (SvD)
Läs även andra bloggares åsikter om politik, blondinbella, konsumentverket, KO, bloggare, bloggosfären, textreklam, modebloggar, samhälle, internet,
1 kommentar:
Jag tycker det är lite intressant att det är så mycket hemskare att öppet säga "på min blogg kommer jag att nämna vissa märken eftersom jag blivit kontaktad av dom och har detta som jobb"?
Det klart att företagen vill att det ska vara "anonymnt" men dom vet ju om att det dessutom finns en lag som inte tillåter det hela så varför dom inte sagt något till henne känns lite fishy.
Att jag sen tycker att det är trist att det är så mycket fiffel med pengar och skatt är väl en helt annan sak?
Tack för en mycket bra blogg, även om jag inte är moderat :) men dina åsikter är väldigt välformulerade och den personliga integriteten h¨ller jag verkligen med om!
Skicka en kommentar