lördag 29 mars 2008

Språket och begreppen förändras över tiden...

Ett eget borgerligt språk tycker Göran Skytte att alliansen behöver ha. Han reagerar på att Anders Borg använder begreppet könsmaktsordning och tycker att finansministern låter som en queerdrottning. Vi är väl ungefär jämnåriga Skytte och jag och båda skapligt intresserade av orden. Jag kan dock inte förstå indignationen.

Språket förändras oavbrutet och inte kan det vara fel att en finansminister använder moderna samhällsbegrepp. Min gamle svärfar var en bakåtsträvare och gillade inte att tjejer skulle få ta de bästa jobben eftersom det bara skulle bli skräpjobb kvar till männen då. Jag skämdes som en hund när han gick ut i strid för att hindra flygvärdinnorna från att bli stewards. Inte skulle de få skriva i Blandaren heller, det var bara för killar. Svärmor höll med och jag fick dåndimpen. Men det där känns som längesen och gubben skulle antagligen ha gått i taket om finansministern hade använt uttrycket könsmaktsordning.

Moderna killar använder dock moderna uttryck. Man kanske inte ska lägga några djupare funderingar på den saken ;-).

Jag förstår vad som menas med kritiken mot det nyborgerliga språkbruket och man måste verkligen fundera ett par varv här. Men å andra sidan är många av de nya moderaterna ganska unga personer som använder sin tids språk. Det är klart att den som är äldre kanske inte hänger med i detta och den som är fast i en form känner inte igen sig. Jämför med "smileys", de uttryckssymboler som används på internet och i mobilen. Ett helt nytt språk. Det är den årgången även politiker ska möta framöver.

Problemet är kanske snarare att det borde arbetas för en större åldersmix bland politikerna så att man kan justera språkbruket på det sättet. Personligen är jag mer bekymrad över svängningar med trängsel- och fastighetsskatter och diskussionen att lättvindigt göraintrång i den personliga integriteten som pågår i fildelnings- och upphovsrättsdebatten just nu. Handlingarna mer än språket förvirrar mellan varven.

Kom att tänka på ett av de typiska orden/begreppen som förändrats över tiden. Tror att innebörden i dessa är ungefär densamma. S-sektorn och K-sektorn talades det om på 80-talet när jag läste A-kursen i nationalekonomi, sen började man alltmer tala om den offentliga sektorn eller ofantliga sektorn som vissa både på skämt och på allvar kallade den. Den offentliga och den privata sektorn.

Nu har offentliga sektorn blivit välfärdssektorn - bland annat Mona Sahlin använder det, man kan se det lite varstans numera. Var det egentligen har sitt ursprung vet jag faktiskt inte, jag har bara uppfattat att det används allt mer. Kanske någon kan upplysa mig?

Hur som helst, språk är intressant, verkligen...

Uppdatering: Bör väl påpekas att gamla ord kommer tillbaka och används på nytt (apropå Blogges kommentar nedan). Det moderna ligger i tiden på något sätt. Sen må man gilla dem eller ej ;-)


intressant
(SvD)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Välfärdssektorn, könsmaktsordning… ja det där känner jag igen från den där boken… 1984 eller vad den nu hette. Bra grejer! Så modärnt!

Mary X Jensen sa...

Orden kommer och går. Nytt idag var också nytt 1984... och så blir det gammalt och nya ord och begrepp används. Det gäller att lyssna och försöka förstå.

Sanningsministeriet Blogge ;-)