Det kanske vi gör med viss rätt. Jag vet inte, man har inte alla detaljer genom att sitta och läsa tidningar precis. Men visst kan man fundera när ungarna är ute och röjer, igår brändes Pressbyråkiosken i Åkersberga Centrum ned av ett gäng ungdomar. Man kan undra om de överhuvudtaget tänker på konsekvenserna för den stackars kioskägaren som har försörjningen i den kiosken, och om de tänker på honom/henne, bryr de sig inte alls? Vilket är i så fall värst? Man fattar ingenting.
Trafikpoliser ses ofta ute på vägarna, de står där med sina pinnar och viftar och tittar om registreringsskylten är ren och dubbdäcken på/av och är oftast väldigt trevliga. Senast kollade de nykterheten med påsblåsning precis på parkeringsplatsen bredvid den nedbrända kiosken. Självklart är det viktigt att följa trafikregler, ja det är viktigt att följa alla lagar förstås, men nog tycker man att det känns tokigt att det syns fler trafikpoliser än ordningspoliser på stan.
För oordningen verkar bara öka. Inte minst märker man det nu när SL har såna problem med ungdomsstök att de måste stänga tunnelbanor och dra in bussar. Vad säger föräldrarna i området? De kan inte åka tunnelbana och buss längre. Ingen vågar jobba i de där områdena?
I början av 90-talet så samlades ett gäng ungar för att kasta sten och grejor på kommunhuset i Åkersberga, de skulle frita någon kompis som en rektor bestämt skulle sitta kvar. Detvar upplopp i kommunen. Men polisen samlade ihop dem i tropp och utlyste via Radio Stockholm att ungarna fanns på OK-macken för föräldrar att hämta. Lite konkreta tag, kanske skulle fungera idag också. Vem vet?
Min kompis Janne Kallberg skrev en intressant text om fortkörningspåföljd som jag fick lov att publicera här. Inte för att jag vet om det har med antalet poliser att göra, men det är ett nytt sätt att tänka kring hastighetsöverträdelser i alla fall. Och rätt kul...
Det är fel att skriva ut böter och dra in körkort för fortkörning. Det förändrar inte beteendet. Vi borde i stället utdöma trafiklektioner för fortkörning.
Ju fortare, desto fler lektioner får man ta. Fortköraren får själv betala lektionerna, staten får sina pengar eftersom det är full moms på körlektioner och äntligen har man tagit
i kärnproblemet - beteendet att köra för fort.
I stället för att man betalar tvåtusen kronor i böter, blir förbannad och drar vidare precis som om inget hänt har man tio skittråkiga timmar i bilen framför sig med en bilskollärare som heter Bengt, Gunnar eller Sven och som tycker man ska köra 42 kilometer i timmen på 50-väg för att det kan komma en älg, samma väg som man nyss tyckte närmare hundra var helt okej på. Det är inte bara ett straff, det är tortyr. Men en sak är säker - det tar tag i beteendet och vanan att ta sig rätten att köra för fort.
Indraget körkort i två månader ändrar inte beteendet men ger en betydande försörjningsskada som drabbar den enskilde om man är beroende av körkortet. Samtidigt är det ett slag i luften om man kan åka kollektivt som i våra storstäder. Straffet slår helt olika och blir inte rättvist. Detsamma gäller ett bötesbelopp fastställt i kronor. Som det fungerar nu kan högavlönade garva och betala böterna och bara fortsätta köra för fort förbi övergångsställen och skolor.
Dagens "bestraffningar" för fartdårar är inga bestraffningar, men att bli tvungen att ta tio körlektioner med Bengt, Gunnar eller Sven för att inte få indraget körkort är ett öde värre än döden. Man tvingas blinka i tid, svänga snyggt, återgå i rätt fil, hålla hastigheten och titta om det verkligen inte finns en fotgängare bakom häcken, man stannar när det slår om i trafikljuset i stället för att trampa plattan i botten, för att inte tala om fickparkeringens ABC, den totala förnedringen för självuppblåsta medelålders män som anser sig vara så förfärligt viktiga eller globalt läckra alfamän i BMW med tredubbelt tonade vindrutor. Så får vi dem som konsekvent kör för fort att respektera trafiklagstiftningen.
Vi nyttjar bilskolorna som omskolningsläger. Det är enkelt att utdöma. Om man inte inom två månader efter fortkörningen kan visa för länsstyrelsen att man tagit tio körlektioner är körkortet historia. Det blir indraget, och vill man ha ett körkort får man ta om det från scratch - med körkortstillstånd och ett minimum av tjugo lektioner. Vissa människor är mer riskbenägna i trafiken och kör vårdslöst. Om de vill fortsätta ha körkort måste de ändra beteendet, och det gör man genom undervisning och inte inbetalningskort.
Så bryter man trenden. (Jan Kallberg som bloggar här)
Som ett tillägg till den här bloggposten fick jag följande skojiga film om trafikpoliser från en annan kompis, Jerry, samma gäng som Kallberg. Have fun.
(SvD)
Läs även andra bloggares åsikter om politik, polis, ordningsproblem, ungdomsgäng, polisarbete, samhälle, moderaterna, förstörelse, föräldraansvar
6 kommentarer:
Din kompis idé är nog inte så tokig egentligen. Överhuvudtaget är beteenden viktigare att titta på än laglydnad. Vansinniga omkörningar är väl det som närmast kommer i tanken, eller folk som chansar i trafiken. För lite lättare tokerier behövs nog ingen större påföljd än en rejäl åthutning där personen får stå och buga å bocka med mössan i hand en stund. Sånt kan nog vara ganska rejält förebyggande, även om "offret" i fråga inte håller med just då. Eftertanke kommer som bekant senare.
Vad gäller hastighet så tycker jag gott att både polis och jurister kunde tillämpa den grundläggande regeln om hastighet oftare, den som säger att man inte får köra fortare än att man kan stanna inför varje förutsebart hinder.
Jag har många gånger nämt den regeln inför bekanta jag diskuterat med, och jag har ofta fått en rätt häftig motreaktion. En reaktion som genast tvärdött när jag replikerat med - Vaddå, chansar du i trafiken?
Å vad gäller poliser. Det som skiljer en god polis från en dålig, är förmågan att begripa vad man bör se mellan fingrarna med.
//steelneck
Bra skrivet. Problemet tror jag med dessa ungdomar är att när majoriteten av det svenska folket har uppfattningen om att invandrare som bor i förorterna är alla kriminella och vandaliserar så skapar detta en indentitet bland ungdomarna. Lite som att "folket från storstaden" inte förväntar sig någonting annat från dem vilket leder till att det kanske känns hopplöst att försöka undvika dessa kriminella kretsar, eftersom ingen "skulle ju ändå anställa mig på något svennejobb eftersom jag e blatte"
Eller är det bara en dum tanke jag har?
Nils... Problemet är att det finns såna som du som skyller allt på vanliga hederliga svenskar istället för att se problemen som dom verkligen är.
Ditt resonemang om att man kan skylla på att man inte tror att man ska få ett "svennejobb" och sen gå och vandalisera, hota och jaga väktare med hammare och tro att det är ok är helt vansinnigt och väldigt farligt.
Om vi tittar tillbaks i sveriges historia till tider där stor fattigdom rådit så förekom inte den här typen av våldsbrott och våldtäkter. Fattigdom innebar att folk stal kläder, mat och sprit för att dom var frusna, hungriga och eländiga.
Det egentliga problemet är ju att polisen överhuvudtaget lägger resurser på fortkörning istället för riktiga brott. Undersökningar visar att det endast är runt 5% av alla trafikolyckor som orsakas av för hög hastighet. 95% orsakas av att folk somnar vid ratten, är berusade eller distraherade.
Lägg resuser på riktiga brott istället, så som vandalismen i Rinkeby.
Det är ju själva fan att polisen inte kan få ordning på områden som Tensta och Rinkeby. Skicka ut kravallpolis och militär för att markera vem det är som bestämmer. Och nolltolerans ska det vara. Och det råder ju nolltaxa hos SL i det där områdena, aldrig några kontroller där.
Nej, dalta mer med våra nya svenskar som ska rädda pensionerna. Annars blir de ju kränkta....
Jag tycker bättre om din blogg istället för Källberg så jag kommenterar här istället.
Vet du vad påföljden är för att köra olovligt utan körkort ett antal gånger? En kompis till mig gjorde det. Det blev 40000 i dagsböter och 2 års karantän från att försöka ta körkort... precis vad man behöver antar jag :)
Polisen är många gånger vek. Likaså SÄPO. Det är som en bekant uttryckte det, att SÄPO ägnar sig åt att registrera kommunister, men om dom behöver uppdatera sitt nazistregister nåt år så gör dom ett tillslag mot AFA, för dom gör jobbet bättre med registreringen.
Skicka en kommentar