lördag 31 maj 2008

Idag kan man protestera mot FRA-lagen...

I eftermiddag klockan 14.00 blir det samling för den som vill göra sin röst hörd och visa sitt motstånd mot den nya FRA-lagen som ska klubbas igenom om ett par veckor i Riksdagen. Detta är en fråga som berör oss alla, oavsett partitillhörighet. Medborgarplatsen i Stockholm klockan 14.00, det är piratpartiet som arrangerar, men frågan gäller som sagt oss alla...

Jag känner många moderater som delar den här uppfattningen och det börjar sticka upp en och annan från andra partier också. Vi kan alltid hoppas att det inte blir någon lag nu utan att förslaget får passera genom mangeln ett par gånger till.

Det är ett alltför stort ingrepp i den personliga integriteten att tillåta att all vår digitala kommunikation skall samlas i en enda stor databas för användning till något vi inte vet vad det blir av. Det känns läskigt att någon annan ska sitta och tolka vilka sidor jag besöker på internet och vilka som besöker mig, vem jag ringer till och vem som ringer till mig. Det blir som en sån där "bra att ha-låda" där man inte vet vad som kan komma till användning. Som ni vet så är kreativiteten stor hos oss alla och smaken och uppfattningen om vad som är rätt eller fel är olika.

Egentligen om man tänker efter så borde även Vägverket hålla ögonen på vart alla bilar far fram och tillbaka och smala på de uppgifterna i förebyggande syfte. I en bil kan det finnas både bomber, vapen och andra tillhyggen som kan användas för terrorverksamhet. Det är inte bara genom den digitala kommunikationen som man kan finna på bus. Men som sagt tidigare de som vill göra ont använder inte de vägar som är kontrollerade, de känner till sån´t. Det slutar bara i att det är oskydiga som får stå inför skranket och försöka förklara sig. Det har redan blivit fel flera gånger...

Respekt för den personliga integriteten vill jag ha...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

1 kommentar:

Ulmerkotten sa...

Mmm...det är ju så här att tryck- och yttrandefrihet är ju honnörsord i Sverige. På sanna sätt borde det vara en självklarhet i varje demokratiskt land att medborgarna kan kommunicera utan att myndigheter kan blanda sig i, eller avlyssna av vilken avsikt det vara må.
Jag har inga hemligheter, men den dagen FRA (som har en lång historia av beträffande avlyssning), får grönt ljus för att lyssna på datorlinor kommer jag att dra på med tung kryptering, så kan de ju fundera på vad jag döljer, varför och jag väntar på MUST folk spejande på vad jag är för skum tomte.

M.v.h.

Micke i Östhammar