tisdag 13 maj 2008

Jag fann böcker på nätet och köpte dem sen...

Att vara ute på nätet är en livsstil för många med mig själv inberäknad. På nätet hittar man saker man aldrig skulle skulle funnit annars. Det ser man dagligen bevis på.


Själv hittade jag Rosetta Stens (Anna Troberg) bok Chefer från helvetet på hennes blogg, det verkade kul så jag började läsa. Men eftersom böcker ska läsas liggandes i soffan så att man kan ta en liten tupplur mellan varven så blev det himla opraktiskt med skärmen. Det stora är för stor och de små är för små, än så länge i alla fall... Därför är boken oslagbar just nu. Sagt och gjort jag köpte förstås Annas bok och har just börjat läsa den. I soffan alltså.


En annan författare som i och för sig är helt emot fildelning och för det mesta är avig när han kommenterar här hos mig när fildelningsdiskussion och upphovsrätt kommer på tal är embryo (Magnus Carlbring) men hur det är så blir man nyfiken på en kille som hanterar språket på ett så kul och annorlunda sätt, så jag slog till och köpte två av hans böcker också. Den ena heter Paul Exodus Propp (roman) och den andra Dödens lilla bok (dikter). De kommer härnäst som lektyr. Ser jag fram emot.


Nu tycker jag att både Mats och Anna ska skriva dedikationer till mig så att jag kan lägga in dem i böckerna. Det är alltid kul att på nå´t sätt känna författaren om än bara digital bekantskap. Så fyller jag mina bokhyllor, nästa digitalförfattarvänbok jag ska köpa är Klokboks (Joakim Andersson) Recept för domedagen - verkar spännande, handlar om en mormor och inte vem som helsts heller utan Fans mormor ;-). Behöver jag säga att jag är mormor själv och kan känna igen mig i epitetet.


Anna menar i dagens artikel att hon vill se fler pirater på banan i förlagsbranschen och funderar vad jag förstår på Piratpartiet som på sätt och vis har ett missvisande namn idag med anledning av de åsikter som förlaget förmedlat.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,
Böcker/Text, musik och bilder flödar på nätet - låt oss använda dem... så att det blir mer.

3 kommentarer:

Magnus Carlbring sa...

tjosan

en distinktion: det är av största vikt - för nätets frihet och framåtrörelse - att försvara upphovsrätten och se till att den skyddas och stärks

fildelning är ett tekniskt förfarande och jag motsätter mej den illegala användningen och den illegala spridningen av upphosvrättsskyddat material

i övrigt får man använda tekniken hur som helst förstås

antingen: man ber om lov eller man betalar

vem är mats det undrar jag nu :-)

Mary X Jensen sa...

Mats skrev jag bara för att förvilla - du ville ju inte att någon skulle veta vem du är... så embryo, Magnus eller Mats eller kanske Bengt eller Nils. Du vet och jag vet numera.

Magnus Carlbring sa...

det finns bara en embryo