lördag 24 maj 2008

Äntligen får även den som är duktig utrymme...

Äntligen så får teoretiskt begåvade ett utrymme som ligger utanför skolramen och det blir OK att få undervisning så att man kan bli bättre i stället för att hållas tillbaka. Det är av någon anledning väldigt fult att vara teoretiskt klyftig inom skolan. Då bör man solidariskt stå tillbaka och vänta på den som inte har lika lätt.

Skolan ska stimulera och inspirera till mer kunskap inte hålla tillbaka någon elev. Stöd kan vara både att hjälpa den som har det svårt och den som har det lätt. Det hela handlar om att individen ska få utrymme för sin egen kompetens. Det oavsett om det är praktiska eller teoretiska ämnen.

Det är väldigt bra att det här kommer upp på tapeten nu för idéerna behöver sedan längre ner i åldrarna, den som går i tvåan ska inte heller behöva vara uttråkad av skolan för att det är för lätt.

Den individuella kunskapsnivån bör/ska det tas hänsyn till redan från början. Jag är övertygad om att vi skulle få en lugnare skola då.

Att som bloggarkollegan Kulturbloggen dra slutsatsen att användningen av ordet elit är ett utslag av borgerlig männsikosyn håller jag inte med om. I sånt fall skulle vi inte heller använda elitidrott, eller hur? Eller musikereliten. Den som tillhör eliten är duktigare, så är det bara. Ingen ska väl behöva skämmas för det? Blogge skriver intressant här på sitt rättframma sätt om hur det förhåller sig med det hela. Å ena sidan är vi stolt aöver Nobelpriset men å andra sidan vill vi inte låta någon bli bättre än någon annan. Hur går det ihop egentligen?

(SvD)

(intressant)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

16 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk dig att du är lärare, i en skola med sparkrav och lätt underbemanning, du har ett par elever av varje sort nedan:

* Den klipske och stökige.
* Den tröge och skötsamme.
* Den skötsamme och klipske.
* Den tröge och stökige.
* Den tröge och uttråkade.
* Den klipske och uttråkade.

Vilka försakar du när du inte hinner med och varför?

//steelneck

Mary X Jensen sa...

I min drömskola försakas ingen av dessa - och jag tycker att skolan ska ha resurser. Det är möjligt att det är en anledning till att den inte ska ligga under kommunerna faktiskt.

Det förvånar mig att man inte använder datorer mer i skolan. Hur svårt kan det egentligen vara att exempelvis göra matteprogram där svårighetsgraden stegras vartefter man klarat vissa steg. Det funkar ju i Tetris ;-)

Anonym sa...

Därför att skolan har tio år kvar innan de förstår att datorprgam redan idag är fria.

Skrivet med provokation givetvis, dock med en gnutta allvar bakom. Idag ses datorer dessutom som en merkostnad rent allmänt, inte ett sätt att göra utbildningen både billigare och effektivare.

Mary X Jensen sa...

Jagvet anonym attd et är så. Men själv har jag arbetat med utbildning och IT alltsedan början av 80-talet och blir galen av att det går så långsamt...

Magnus Carlbring sa...

ja det går ju så himla dåligt för dom överbegåvade ungarna senare i livet så det är verkligen viktigt att samhället satsar resurser på dom

inte

och givetvis skapar i samma veva man nya gamla obsklasser så att dom underpresterande och obegåvade och socialt utsatta fattighjonsungarna hängs ut igen och igen

inte

jämlikhet bygger på rättvisa

ett civiliserat samhälle skapas alltid med dom svagaste i första åtanke: hur skapar vi en skola där dom svagaste får bäst hjälp

med eliklasser det undrar jag nu

den extremborgerliga samtidspolitiken bygger på det osolidariska deviset: till den som har skall vara givet

glöm det

Mary X Jensen sa...

Vänd på saken embryo - det är väl bra om de som är duktiga försvinner från klassrummet så att som behöver mer hjälp får det utrymmet?

Bara för att man är duktig på engrej behöver inte betyda att man är duktig på allt. Vise versa. Det handlar om att ge utrymme för individen, enligt mitt sätt att se.

Den som fattar ska inte behöva stå och vänta. Människor är olika och var och en ska ha möjlighet att utveckla sin talang, oavsett var den nu finns.

Magnus Carlbring sa...

nej det är inte bra om dom duktiga försvinner från klassrummet: det är det värsta du kan göra med en grupp

att skapa en jämn och låg - eller hög - nivå är antingen ostimulerande eller konkurrensskapande (vilket stressar barnen)

det mänskliga kollektivet består av olika förmågar

och särar man pådom tidigt ruinerar man möjligheten till samverkan

elitklasser är ett pedagogiskt felsteg

man har i alla tider kunnat ge extrauppgifter till extrembegåvade: eller flytta upp dom en klass

en elitklass innebär en sopklass = klassamhälle redan i barnaåldern

Mary X Jensen sa...

Ska vi säga att vi fastnar i begreppet elitklass? Liksom man fastnar i begreppet betyg. Det får/har olika innebörd för oss.

Enligt min syn så ska det heller inte få finnas elitidrott om det inte ska få finnas elitklasser för exempelvis matematik. För mig är det samma sak. Talang som talang liksom. Det finns de som tjänar miljontals kronor om året på att spela fotboll (Zlatan exempelvis), han är också elit. Men det blir aldrig något snack om attd etär fult attvara elitidrottare. Däremot om man ska få chansen att utveckla elitism i teoretiska ämnen.

Magnus Carlbring sa...

här kommer en bunt frågor:

har svenska högpresterande barn och ungdomar lidit av att gå i samma klass som lågpresterande: får dom sämre jobb lägre lön mindre uppmärksamhet

har svenska högbegåvade barn blivit diskriminerade genom åren i svensk folkskola eller grundskola

verkligen

påverkar det människor negativt att vistas i samma sal som dom som fungerar annorlunda

innebär segregation ökad rättvisa

är det bra eller dåligt att dela upp människor i duktiga och ... sämre

eller i starka och ... svaga

och ett påstående som innebär en sanning som har påverkat nittonhundratalshistorien på ett betydligt mer negativt sätt än den svenska demokratiska jämlikhetstanken: elittänkandet ligger alltid farligt nära fascism

Mary X Jensen sa...

Har du någon gång varit den som inte blir uttagen till brännbollslaget för att du var för kass? Däremot kunde du läsa och räkna bättre än den som sprang fortast runt planen.

Magnus Carlbring sa...

det var underliga svar

jag gör en parentetisk utvikning: brännboll är väl den mest jämlika sporten

även om vi alla har upplevt nesan att missa bollen efter tre försök

men alla var med: stora som små svaga som starka

jag sprang dock fortast runt planen och skrev snabbast: men hur kul hade det varit att gå i en klass med tjugofem sprinters och förvirrade poeter

vänskapsband knyts mellan olika människor: lika människor konkurrerar

jag tror på en skola där funktionshindrade och högpresterande och normalbegåvade och tjocka och smala och tjejer och killar går i samma klass och med samma uttalade ärende: att bli en del av gemenskapen

eller vad var det sossarna sa: alla ska med

Mary X Jensen sa...

Det var väl inte så underligt svar om man betänker känslan av att vara utanför. Att inte bli utvald till brännbollslaget är en känslomässig katastrof. Man förstår inte det om man inte blivit utsatt tror jag. Att stå där ensam kvar för att ingen vill ha med en i laget.

Att ha en mattebok som innehåller tal man begriper på sin egen kunskapsnivå är däremot juste mot alla. Att få gå i en grupp där man själv får utmana sina egna kunskaper är rättvisa. Tycker jag.

Förresten så säger moderaterna också att "Alla ska med"

Magnus Carlbring sa...

"Att få gå i en grupp där man själv får utmana sina egna kunskaper är rättvisa."

precis: du är ditt eget arbetsmaterial

men: gruppen är inte du

givetvis sker ju nivåindelningar inom gruppen: så har det alltid varit

det är en väldig utmaning för den funktionshindrade att vistas i en grupp som inte har samma skörhet eller svårigheter

precis som det är en utmaning för den högpresterande att vistas i en grupp där alla får vara med

samhället ser ut så: alla får vara med

om det inte är ett fascistiskt samhälle förvisso

skolan ska inte vara elitistisk utan främja solidaritet och medmänsklighet

vilka högbegåvade barn har missgynnats av att gå i en vanlig skola tillsammans med alla andra

har de hamnat vid fritösen på donkan eller vad hände

Mary X Jensen sa...

Det är inte alls ovanligt att "högbegåvade" personer har jobb man aldrig skulle tro att de valt. De ramlar helt enkelt ur skolsystemet för ingen ser dem eller ger dem utmaningar, de skaffar sig det utanför ramarna.

Karriär och begåvning går inte alltid hand i hand som man kanske kan förledas att tro.


Många av dem som har full pott på högskoleprovet har vad andra skulel kalla "enklare" jobb. Det är inte alls ovanligt.

Magnus Carlbring sa...

faktum är att social kompetens numer är viktigare än att vara ett snille i matte eller svenska

och för att öka den sociala kompetensen hos mensa-aspiranterna tror du att man gör dom en tjänst genom att sätta dom i elitgrupper

sedan vet man att det faktiskt finns människor som just på grund av sin höga kompetens och begåvning har möjlighet att välja om dom vill streta i den akademiska tuppfajten eller om dom vill baka bullar eller undervisa funktionshindrade eller dressera hundar eller bara ödsla bort sin tid på att skriva oändliga inlägg på forum på internet

världen är ett nålsöga och människan är en kamel

Anonym sa...

Björklund har helt rätt,det finns ingen annan väg att gå.
Sortera barnen redan innan de börjar skolan i olika klasser.
Det är bäst för alla.
Det är inte som Olof Palme trodde en gång i tiden att alla skulle kunna bliva professorer i Matematik eller Fysik.
Enhetsskolan var det största misstaget i skolan och Sverige.
Alla andra sossetillägg i skolan har också medverkat till att vi är sämst i Europa.
Detta måste ändras.