söndag 4 maj 2008

Nu byter jag leverantör... FrånTelenor till 3

Läste just om killen som fått en räkning från Telenor på 44.000 kronor. Det faller på all rimlighet så nu byter jag leverantör. Det är i alla fall ett konkret sätt att visa sitt missnöje på när man blir förbaskad. Konsumentmakt.

Varför väljer jag då 3 i stället? Därför att de har en osedvanlig trevlig informationsdirektör där, en person som alltid sträcker ut en hand och försäker hjälpa till när något strular. Erik Hörnfeldt heter han, lägg det på minnet.

Det behövs inte så mycket vare sig för att bli av med en kund eller att få en ny. Det är något att tänka på för bland annat Telenor. Underbart är kort...

Bye bye Telenor - nu säger jag upp mitt avtal snarast möjligt.

(IDG)


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Rätt åt dom! Jag blev förvånad fast jag levt ett tag :-)

Unknown sa...

Är det inte 3 som har tecknat detta avtal med Telenor?

Vad är det Erik Hörnfeldt har gjort som är så bra? Det framgick inte från länkarna.

Mary X Jensen sa...

Ingen aning om 3s ochTelenors relation med varandra i det här fallet.

Erik Hörnfedt är en trevlig kille som jag känner bara, förutom att han jobbar på 3 då. Vad jag menade är att det egentligen behövs väldigt lite.

Räkningar på 44.000 kronor behöver man inte. Skit nog så har jag bundit mig vid Telenor till augusti, men sen byter jag. Om de inte lyckas komma upp med något riktigt bra förstås. De kanske har en trevlig kille som Erik gömd i organisationen, vem vet? Eller kanske en tjej.

Mattias Lönnqvist sa...

Fast avgiften i det här fallet beror på roaming-avgifter via UMTS (3G). De är visserligen perverst höga, men det är ingenting som Telenor (eller 3, eller Telia, eller Comviq, eller ... etc) bestämmer över.

I det här fallet får Telenor en kostnad som ska betalas. Vem tycker du själv ska stå för kostnaden? Den som orsakat kostnaden eller alla andra abbonenter. För det är ju det som blir resultatet om Telenor river räkningen, dvs att övriga kunder får bekosta det.

(Sedan var det väl iofs så att killen var kund hos 3 i Sverige och fick kostnaden för att han roamat via Telenors nät i Norge, men principen är densamma oavsett vilket abbonemang man har i Sverige och oavsett vilka man roamar med i Norge; och nej, svenska bolag är inte bättre)

Dessutom står det i avtalet -- och informationen -- att det tillkommer kostnader när man surfar utomlands. Nu har det dessutom varit så många snyftartiklar om folk som surfat utomlands på sina 3G-anslutningar att man tycker att folk borde ha lärt sig.