måndag 5 maj 2008

Är det inte precis det här som är generalfelet med skolan idag...

En idé om att ungarna ska betygsätta lärarna poppar upp. Varför har vi en skola, varför har vi skolplikt? Jo, för att barnen ska få grundläggande kunskaper i vissa i förväg bestämda ämnen enligt en lagd läroplan. På något inte allt för svårt sätt att förstå, så ska barnen lära sig av dem som kan bättre, alltså lärarna. Eller hur?

Barnen har fullt sjå med att lära sig det de ska för egen del. De ska inte behöva ta någon form av vuxenansvar och bedöma lärarna. Det låter som en dålig barnbok från 70-talet. Där Jonte hjälper mamma att sluta röka... Det är som om barnen ska ta över ansvaret från de vuxna mest hela tiden, när det är just vuxenkontakt och vägledning de behöver och bråkar sig till på olika sätt.

Det finns en person som ska bedöma de vuxna och deras jobb i skolan och det är rektorn, lärarnas chef!!! Gillar inte barnen sin lärare så får de vända sig till rektor. Det var dagens synpunkt från den här pulpeten...

(SvD)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

1 kommentar:

Mattias Lönnqvist sa...

Ja, och nej. Vi har redan betygssättning av lärare idag, på universitetsnivå.

Där fungerar det bra, och är en del av studentkårernas kvalitetskontroll av utbildningarna.

Man skulle kunna tänka sig ett liknande system på gymnasienivå och kanske vissa delar på högstadienivå.

Det som är viktigt då är dock:

1. Det kostar pengar och tid. Det är inte helt trivialt att dra igång och kråver en hel del arbete.

2. Det är viktigt att det blir en kvalitetsprocess; dvs att man lyfter fram både positiva och negativa saker, men där det negativa lyfts fram på ett sätt som gör att läraren kan förbättra sig. (Exempel: "Jag tyckte det var svårt att få en bild över hur Europa utvecklats eftersom vi hoppade över ...." är en bra kommentar. "Historia är skittråkigt" är en värdelös kommentar)

Det gäller dock att vara medveten om att gymnasieelever inte kan vara del av en lika komplex kvalitetsprocess som universtitetsstuderande vuxna (ok, frågetecken på en del individer på våra lärosäten) och högstadieelever behöver en enklare process än gymnasieelever.

Däremot bör det undvikas så mycket som möjligt i låg- och mellanstadie eftersom:

1. Vilka ska eleverna jämföra med? Oftast har man en lärare i nästan alla ämnen.

2. Jag betvivlar att elever i mellanstadiet är tillräckligt objektiva. När jag gick i femman tyckte jag att min fröken var jättebra. När jag blev lite äldre insåg jag att hon faktiskt var ganska kass.

Men, jag säger inte kategoriskt nej till utvärderingar av lärarna. Det beror på syfte, form och ambitioner.