tisdag 3 juni 2008

Definiera Nationella Prov...

Nytt förslag från skolminister Björklund. Nationella prov redan från tredje årskursen. Vad innebär det då? Att han tror att det är kartan, alltså läroplanen som stämmer överens med terrängen? Terrängen i det här fallet är individerna, de små ungarna som är tämligen ofärdiga i den ålder vi nu talar om. Det är nästan alltid bäst att ändra på kartan och rita ut när vägen svänger, annars kan man lätt köra i diket.

En unge som är född i januari ligger ett år före i utvecklingen från den som är född i december! Det räcker som förklaring till att det inte går att använda nationella prov som någon slags mätare till hur det står till med kunskapen hos de små.

Att man vill ha koll ha kunskapskontroller kan jag förstå. Men de måste vara baserade på barnens utgångsläge så att man snabbt kan sätta in åtgärder. Det går för sjutton inte att dra alla ungar över en kam...

Jag vill ha en mer individbaserad skola byggd på kunskapsnivå inte på vilket år man är född. Maria Montessoris idéer om att varje barn strävar efter att utveckla sig själv och behöver den vuxnes handledning borde få än större utrymme i skolvärlden. Men det är klart man får fråga sig om man vill ha ett gäng medborgare som marscherar i takt eller om man vill ha ett samhälle som utvecklas genom duktiga och kreativa individer som kan ta vara på sig själva som vuxna. Det senare är för mig som frihetsälskare en självklarhet.

(Aftonbladet)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: