Den som inte är intresserad av mitt Teliaproblem behöver inte läsa det här, så att vi har det klart. Jag är förbannad. Tänk Gösta Ekman... Eller Kalle Anka...
Bekymret: Vi är nu begränsade till utgående trafik på port 80 och 443, det vill säga vi kan surfa på webben. All annan trafik är blockerad. Vi kan inte skicka eller ta emot mail, vi kan inte koppla upp VPN mot jobbet, våra egna mail- och webbservar är inte tillgängliga från Internet, vi kan inte koppla upp VPN mot vårt hemnätverk från Internet, osv., osv…
Hade idag en ny kontakt efter att ha försökt tricka mig igenom Telias supporttelefon än en gång. Fick plats 78 i kön, men man har ju högtalartelefon så jag skrev medan jag väntade. Fick så småningom tag på en trevlig kille som försökte hjälpa mig så gott han kunde. Först gick han igenom sitt manus vilket jag försökte stoppa, vi har inga virus, vi har inga trojaner, vi har skickat in webformuläret där vi försäkrar att så är fallet.
- Du måste skicka in en blankett till abuseavdelningen säger han.
- Ja, men det har jag redan gjort, kan du inte följa det här ärendet i ditt kundsystem undrar jag. Finns det någon på den abuseavdelningen eller någon chef jag kan prata med. Någon som kan fatta beslut.
- Nej de är på plats imorgon, det tar mellan tre till fyra arbetsdagar innan de kopplar på ert abonnemang fullt igen. Efter att de fått blanketten.
- OK - du har gjort vad du kan, tack och hej sa jag.
Det är inte killen i supporten som ska ha spö precis, han har gjort sitt jobb. Däremot tycks kundsupporten på Telia behöva en rejäl genomlysning vad avser processerna. Igår fick vi uppmaning om att söka rätt på det där "abuseformuläret" som skulle fyllas i. Vi fick då fel länk från supporten via chatten och det står också fel på hemsidan, som för övrigt innehåller så mycket fel att den torde prioriteras för omgörning omgående.
Vi har länge tänkt att vi skulle byta bort Telia för det trasslar en del, men det har inte varit inte tillräckligt. Men ni vet gammal vana och man vill inte ha avbrott. Därför har det fått lunka på. Nu är det dock måttet rågat och Bahnhof blir alternativet, mycket för deras uttalade integritetspolicy vilket är något som vi tycker är viktigt här.
Valet är gjort, nu ska familjens mer teknikkunnige gå igenom detaljerna för att se vilket abonnemang som ska väljas. I morgon får Telia en uppsägningsanmälan. Telia fungerar som en trög myndighet till och med Skattemyndigheterna är lättare att har att göra med.
Läs även andra bloggares åsikter om Telia, teliasupport, abuse, trojaner, kundsupport, bredband, FRA, regeringen, kommunikation, samhälle, Bahnhof
7 kommentarer:
Jag ger inte heller mycket för Telia, jäkligt svagt att de stryper utan att ens meddela sig och ändå svagare att uppgiften inte finns lättillgänglig för supporten.
Men om du kan surfa, kan du då inte skicka mail via gmail?
Ser fram emot att ha er som kund. Och skaffar ni ett företagsabonnemang så får ni mig som support. ;)
Ja, skatteverket är antagligen sveriges mest servicevänliga myndighet. Mycket serviceminded, raka enkla att ha att göra med osv.. De man pratar med verkar ha befogenhet, antagligen bara genom en så enkel sak som att de har förtroende att sköta sina uppgifter. Jag kan faktiskt inte komma något negativt om skatteverket sett ur denna synpunkt, vilket inte har ett dugg att göra med hur jag ser på skatter. De vet sin plats och sköter sitt uppdrag och dess personal verkar vara trygg och tillåts vara människor. Huuu va ja tar i, det droppar smööör om detta.
Jo, Alter Ego, jag använder gmail, men jag har gamla maillistor och anat som av tradition gått via telia sedan många år bara. Det är mycket irriterande.
drf: det lutar åt det hållet ja...
Om Skatteverket - de är verkligen proffs, sen kan man tycka vad man vill om skatter förstås. Men som du säger det känns som om de har nått rätt. Man får alltid juste hjälp där.
Jahaja, men du Mary, kolla först att Banhof verkligen kan leverera.
De kunde inte ens leverera ADSL till mig i Stockholms innerstad, Kungsholmen... :(
joca - enligt koll på banhofs hemsida så ska det fungera hos oss. Vi kollar imorgon...
Om inte annat så ska de ha full cred för att de så tarkt står upp för integriteten. Men Telia går fetbort just nu. Jag kan inte tänka mig att de kan eller kanske inte heller vill göra mig glad igen...
Jag håller med :) det var också därför jag ville ha Banhof. Jag kollade också på deras webbplats, och det skulle fungera. Men sedan när jag verkligen beställde, då var det stopp.
Så kolla noga, Mary! :)
Hoppas det fungerar!!!
Skicka en kommentar