söndag 27 juli 2008

Byta ut ministrar - nej, satsa på dialog istället...

DN har satt ihop en ny regering åt Reinfeldt. Ministrar behöver bytas ut och han uppmanas att göra som Göran Persson. Jag är inte så säker på att alla behöver sluta på jobbet men vad de behöver är en större portion av lust att hålla en dialog... Tänka om lite bara.

Johan Ingerö nämner att det tar ett tag att komma in på ett nytt jobb och varför skulle det inte så även på ministerposter. Klart att det tar tid. Att ratta skutan "Sverige" är nog inte gjort i en handvändning precis. Det är ingen liten jolle vi pratar om.

Jonas Morian tycker att hela regeringen ska bytas ut, till socialdemokrater, tack du det tycker inte jag. Men däremot så är kommunikationen eller snarare bristen på kommunikation det stora problemet enligt min mening.

Motståndet mot FRA-lagen är ett typexempel på brist i kommunikationen. Det enda som kommit från regeringens sida är dekret som "beslutet är taget", "det är bra om det lugnar ner sig", "varför vi måste ha signalspaning", grabbarna i afghanistan och andra-vi-lyssnar-inte-på-er-uttalanden. Det gäller alltså att lyssna på det som pågår och inte att formulera frågorna själv och sen svara på sina egna. Det blir lite introvert, i onödan.

Dick Erixon är inne på samma tema som jag. Kommunicera mera. Börja tala med folket, regeringen säger han. Jag vill gå steget längre och rekommendera en kurs hos min älsklingsminister Carl Bildt. Hans blogg är en av Sveriges största och han deltar själv i diskussionerna. På något sätt lyckas han med konststycket att både hålla på sin integritet och aktivt delta i resonemangen och dessutom så får man genom att läsa hans blogg också ta del av hur han har det på jobbet. Riktigt intressant. Lär av de stora som man brukar säga. Regeringen duger bra, med lite puts till bara.

(intressant)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: