fredag 25 juli 2008

Det är inte så konstigt att Carl Bildt blir idolen...

Det är väldigt intressant att läsa om vad politiker gör, hur de tänker och vad de har uppnått. På dagens Brännpunkt skriver Carl Bildt inititerat om hur det såg ut från hans vinkel under åren i Bosnien. Man kan hoppas att det blir mer skrivet om detta från Bildts penna framöver. Uppföljning finns också på hans blogg Alla dessa dagar där han även tar sig tid att svara sina kommentatorer. Det blir riktiga samtal och riktiga händelser, inte bilder på leende politiker som inviger någon djurpark. Jag gillar det.

Det är bara så att Carl Bildt äger som ungarna skulle säga. Det kanske finns något modernare uttryck nu, vad vet jag. Som politiker ligger han dock långt långt före alla sin kolleger vad gäller att ha en social relation till sina väljare. Här handlar det om dialog och inte den alltför vanliga monologen där man klappar folk på huvudet och talar om hur det är. Ja, det gör väl säkert Carl Bildt också ibland och visst kan han ha en dryg attityd, men kära någon det förlåter man ganska direkt när man ser det här inslaget, här finns humor och självdistans:





Uppkopplad på internet har han varit sedan länge. Hans "elektroniska brevlåda" blev en succé. Redan då, 1994, läste han själv all inkommande post men anställde sedermera en brevskrivare, för han hann inte svara på precis allting själv. Nu är han utrikesminister och har en av de mest lästa bloggarna i Sverige. Så enkelt, så bra och så positivt. Om ändå fler politiker kunde ha denna närhet och ändå så självklara integritet så skulle det antagligen bli mindre protester.

Tänk er själva om statsministern eller försvarsministern haft en egen krisblogg kring FRA-lagen, och haft en dialog - hur mycket frustration hade vi inte sluppit då? (hint - jag hjälper gärna till här... men kanske inte just i FRA-frågan, men det finns säkert fler frågor att hantera)

Nåväl nu blir kanske utrikesministern lite extra kaxig för allt beröm, men jag tycker att han är värd det. Efter alla mina år i moderaterna så är min uppfattning stadgad i den här frågan.

Gullig är också Per Gudmundsons artikel om den regeringsdugliga regeringen idag. Där beskriver han vad regeringen har på sig och hur de ler och hur de pangpangpang talar om vilka beslut de fattat och funderar kring regeringsalternativet. Han har rätt, det gäller faktiskt att se ljusen i tunneln också. Regeringen är bra på de allra flesta sätt. Inte heller jag ser något alternativ.

Förvisso är jag manisk motståndare till FRA-lagen (inte till signalspaning och underrättelsetjänst dock) i sin nuvarande form och visst får jag spader över en del uttalanden som görs i frågan och nog finns det ett och annat också som irriterar, men mitt politiska stöd är ändå grundat och givet. Så så, det var lite positivt från det här tangentbordet inför helgen. Men låt er inte luras nu, för FRA-lagen gillar jag inte. Men nu ska jag hänga tvätt...

(intressant)


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

3 kommentarer:

Hampus Eckerman sa...

Bör betonas att det inte är första gången Carl Bildt säger att NATO-bomberna var helt utan värde. Förra gången var det bara vi i fredsrörelsen som la märke till det, resten fortsatte att ivra för bombningar av fler länder.

För hoppningsvis kommer fler ihåg det den här gången.

Anonym sa...

Jag tycker att man lätt kan avfärda trovärdigheten i Carl Bildts artikel. Dels så har han själv fortfarande en del konspirationsteorier i huvudet fortfarande (ubåtsjakten) och dels så använder han sig utav CIA som källa. En helt livsfarlig organisation som skriver det ledare vill höra. Inte trovärdig alls. Vill påminna om marys inlägg om Groupthink :)

Mary X Jensen sa...

Daniel - det finns säkert en hel del "groupthink" även här.

Men jag har liksom bestämt mig för att jag gillar Carl Bildt. Så förmodligen skulle jag bli en av de nyttiga idioterna där.