lördag 26 juli 2008

En känsla av vanmakt...

När det idag visade sig att Telia strypt vårt internetabonnemang och vi efter mycket om och men äntligen lyckades få tag på Telias kundsupport och det där efter påtryckningar från oss visade sig att vi blivit satta under abuseutredning för att vi använt vårt abonnemang otillbörligt så inträffade en konstig känsla av obehag som följt mig hela dagen. Mitt rationella jag säger att något gått fel hos Telia, rent maskinellt. Sökbegreppet har inte fungerat, någon mänsklig analys har inte gjorts. Plötsligt ströp Telia vårt internetabonnemang. På fredag eftermiddag och där stod vi. Utan förklaring. Varför det?


Förklaringen vi nu fått är alltså att vi varit otillbörliga i vår användning av abonnemanget. Vad betyder otillbörlig i det här sammanhanget? Otillbörigt är inte lika med otillåtet, eller hur. Otillbörigt är något man inte bör och då brukar man få en tillsägelse. Vi har int egjort något otillåtet. Det stämmer inte, inte så långt vår kontroll når i alla fall. Vi fildelar inte musik och filmer eller annat. Det kan bli en och annan Linuxdistribution, men det är fullt lagligt. Läs mer i vår förra post för detaljer kring vår kontakt med Telia. Vi har deltagit i ett forskningsprojekt som kartlägger internet, det är allt och det är också anledningen vi fått. Det handlar om traceroute, inte konstigt alls i internetkretsar. Vi har dessutom deltagit i forskningsprojektet sedan 2006 utan att någon haft några synpunkter. Varför nu?


Den ena sidan av mig tänker att de har på Telia antingen nitiska semestervikarier eller har installerat ett nytt verktyg som ser allt, men inte gör bedömningar. Men å andra sidan så är TElias satndardläge att alla som ringer till dem ha virus eller trojaner. Det gäller säkert många. Samtidigt så uppmanar Telias support kunderna direkt att koppla ur brandväggen för att köra direkt mot internet. Vilket är det allra säkraste sättet att skaffa både trojaner och virus. Men varför får vi inte veta förrän vi trycker på ordentligt att de har strypt vårt internet?

Varför ber de oss kontrollera vår utrustning och i princip formatera om den för att de utgår att vi har virus och trojaner när de själva har stängt ner vårt internet? Varför ser inte supporten detta i kundinformationen direkt? Vi fick trycka på rejält för att få veta. Vi vet att det inte är något fel på vår utrustning - vi har kollat detta noggrant. Varför påstår Telias kundtjänst detta gång på gång? Förvisso är det säkert ett vanligt fel och förvisso måste man snabbt dra ur kontakten om man misstänker att någon sprider trojaner och virus. I vårt fall är det inte så.



Vi har skickat in en blankett där vi lovat att vi rättat till alla fel och nu ska den passera via Telias administration som antagligen inte börjar jobba förrän på måndag. Kommer vår lapp att ligga överst i prioriteringsordningen då. Troligen inte. Hur länge ska vi behöva vänta för att få ett fungerande internetuppkoppling igen? På grund av att Telia gjort en felbedömning, eller vad har de bedömt utifrån. Det vet inte vi. Hoppas att de har ett bra svar. Kundansvarig ska få ett brev av oss, natruligtvis. Vi kommer int eatt lämna detta ärende förrän vi fått ett bra svar och en ursäkt.

Just den här känslan av vanmakt, någon, i det här fallet Telia klipper bara av kontakten med internet utan att säga till i förävg, utan att supporten utan påtryckningar från oss kan tala om varför. Vi inser direkt att här har det blivit fel. Varför kan inte Telia ställa upp och fixa det direkt då? En enkel knapptryckning och spärren är släppt. För i det här fallet är en inte korrekt.

Men när konspirationsteoretikern i mig går igång så börjar jag undra förstås. Är jag övervakad, bevakad extra för att jag protesterar mot vissa politiker och FRA-lagen? Kan man göra det ostraffat? Eller finns det krafter bakom kulisserna som verkar utan att man vet om det. Obehaglig tanke, mitt naiva jag tänker att det väl inte kan vara så, vi lever väl i ett fritt samhälle. Men man vet aldrig. FRA-lagen och dess möjligheter har skakat om min tillit till samhället rejält. Jag hoppas verkligen att det hela bara beror på fel från Telias sida. Annars kan man bli mörkrädd ordentligt.

Att man överhuvudvtaget börjar tänka i dessa banor är väl något oerhört i sig, eller hur?. Det känns inte som ett tryggt samhälle.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

10 kommentarer:

Anonym sa...

Nej du är inte konspiratorisk. Det fungerar bara så när folk försöker vara till lags och inte tar eget ansvar. Likt kassörskan på ICA som kräver legetimation av en knarrig 75-årig gubbe som köper två folköl tillsammans med basvarorna, hon vågar inte ta ansvar och tar det säkra före det osäkra(plonk!), fäller hellre än friar trots att hennes förstånd säger annotrlunda. Någon myndighet behöver inte alls ha haft dig på bevakning där de för in sina missförstånd i den hemliga personakten, även om den möjligheten givetvis också finns. Det räcker med att själva den mentaliteten som leder till FRA-lagar finns i tillräckligt stor omfattning så kommer sådant här av sig själv. Det är "bara" bror duktig på Telia som tar det säkra före det osäkra iom. att denne helt enkelt inte vågar ta ansvaret det innebär att hellre fria än fälla, alternativt göra en undersökning som att t ex. ringa er och få höra er sida av saken och sedan bedöma riktigheten i det. Rent o skärt oansvar och inställsamhet. Med resultat att du betraktas som skyldig tills du själv lyckas bevisa motsatsen för de som givetvis inte vill bli överbevisade.

Det är så här ett "FRA-samhälle" ser ut i det lilla, för andra kan det handla om anställningar de inte fått på lika lösa grunder, lån på banken, bedömningar hos försäkringskassan, skatteverket osv.. När de sedan sitter där som pensionärer i framtiden kan de bara spekulera i hur det redan passerade livet hade gestaltat sig om inte.. Det var precis detta som hände många av de registrerade som uppdagades iom. IB-affären. De hade inte gjort något olagligt, och IB behövde nog i många fall inte ens ge några order, lydigt folk som fått information lydde sas. efter eget huvud och tog det säkra före det osäkra.

Det är också just precis av dessa anledningar som de grundläggande fri- och rättigheterna har kommit till, att skydda den enskilde från den stat de lever under. Grundläggande principer det nu ruckas på. Till råga på allt av ett parti som du säger dig stödja. Den tyranniska naturen fungerar så, ödmjukar sig för att fylla sina egna begär. Sparkar nedåt och slickar uppåt brukar man säga på arbetsplatser. Du har säkert själv varit med och låtit den typen klättra i karriären, du kanske tom själv har sådana drag om du verligen rannsakar dig själv. Inte för att jag tror att de skulle vara särskilt uttalade drag i ditt fall, men det kan hittas hos oss alla. Farligt blir det när samhället börjar genosyras av det, vilket uppenbarligen har skett i sverige under de senaste ca 20 åren.

/Samme anonym

Anonym sa...

Tillägg till ovan.

Att "bror duktig" agerar just nu och inte under de två år ni warit med i nätundersökningen håller jag för högst troligt att det beror på denna blogg. Bara genom det enkla faktum att du fått lite strålkastarljus på dig. Utan ljuset hade hade du inte kommit upp på bror duktigs radar. Då hade han/hon utan upplevd risk för sig själv kunnat ignorera er.

Jag hoppas att ni lär den oansvarige fan en riktig läxa. Blåslampa! Gärna så hårt att den "duktige" känner sin anställning gunga betänkligt. Men framförallt att dennes chef märker oansvaret och hur obekvämt det är för denne att omge sig av bekväma smilfinkar. Om det krävs att göra livet obekvämt för Telias VD, så gör det.

Jag har själv varit i en sådan fajt mot Telia angående en felaktig räkning, och jag hade inte många många steg kvar till VDn innan jag råkade på en person som tog ansvar och ställde allt till rätta igen. Men denne fick då ett styvt jobb med att backa både inkassobolag och kronofogde. Som tur var stod jag inte i begrepp att köpa hus eller något sådant. Hade detta hänt bara några år tidigare så hade nog mitt liv sett mycket annorlunda ut idag.

/Samme anonym

Patrik "BP" Andersson sa...

Att de klipper er direkt är faktiskt helt rätt, med tanke på varför de gjorde det. För att begränsa eventuella skador gäller det att handla snarast möjligt.

Vad som är helt uppåt vägarna galet är Felias skämt till support.

För det första att de inte omedelbart meddelade er om det inträffade.

För det andra är det troligen inte ens Telia som driver den, utan den är utlagd på ett eller annat callcenter, där personalen dels är okunnig (i mitt fall hävdade supporten att mina pingtider på upp till 1,5 sekunder berodde på att min dator var för gammal... trots att jag mindre än tre månader tidigare kört CS med ping under 50ms) och tvungna att följa manus, dels aldrig har tillgång till relevanta tekniska data.

För det tredje att det är så erbarmerligt svårt att korrigera felaktiga utslag.

För det fjärde att det inte finns några som helst garantier att de lägger in undantag för ert projektdeltagande när blockeringen väl hävs, utan det kan mycket väl inträffa att deras automatlarm går igen, med samma resultat som följd.

Jag föreslår att ni *kräver* (inte begär) kompensation för hela den period mellan första kontakten med Telia tills dess blockeringen hävs, och sedan kontaktar VD för att säkerställa att liknande saker sköts smidigare i fortsättningen.
Uppfylls inte era krav bör ni nog se över vilka andr internetleverantörer ni kan vända er till.

Mary X Jensen sa...

Att Telia klipper direkt eftersomd eras defaultläge tycks vara att alla sprider trojaner och virus är naturligtvis rätt.

Men att deras support fugerar som den gör, ljusår bort från verkligheten är en katastrof. De borde ha en bakjour som kan reda ut när det blir felaktigheter som detta.

Vi ska nog se över vilka andra internetleverantörer vi kan vända oss till nu ja. Anledningen till att Telia är kvar är att det för det mesta rullar på och ingen av oss vill ha den avbrottstid det innebär att byta leverantör, men det kanske finns de som är snabba?

Jag tro inte att jag har blivit utsatt för någon direkt konspiration på Telia, supporten har nog bara gjort sitt jobb. Däremot kan det finnas någon utifrån som har abuseanmält oss.

Att delta i olika forskningsprojket ser vi som ett sätt att vara med och hjälpa världen framåt. Vi har varit med i flera under åren. Det handlar bara om att ge ledig processortid...

Anonym sa...

Det här med att det är fel på kundens egen utrustning är standard när de inte hittar något fel.

Man blir så frustrerad att man spricker till slut.

Och vad gäller tänka i dessa banor - ja, det är vad jag tagit upp många gånger som du vet. Det är det värsta av allt. Vad en sån där lag gör med oss. Det skulle räcka för att riva upp allt.

Mary X Jensen sa...

Ja du Monica, man kan undra hur många trojaner och virusar Telia hjälper "vanliga användare" att släppa in i sina datorer medan de följer råden från Teliasupporten? Dra ur allt och kör direkt mot internet - kära nån...
Sen det där med otryggheten, jag vet attd u skirvit om det också tidigare. Vi måste nog höja den ribban lite. För det är en otäck känsla, verkligen... att man överhuvudtaget börjar tänka i dessa banor är precis som du säger anledning nog att riva upp lagen.

stefan cronberg sa...

Tja, Telia (Televerket)...Det lämnade vi så fort det gick att ta ett privat alternativ (90-92?). Men jag minns vilken cirkus det var då vi skulle ha ADSL (01-02?); då gjorde Telia/Skanova all världens svårigheter eftersom vi var Tele2 kunder.

Det var inte några "stjärnor i veket" som gamla televerket sålde in sig som innan man blev Telia och senare lade till Sonera.

Anonym sa...

Kontakta Oscar på en blogg nära dig, han kanske kan hjälpa dig byta till ett Bahnhofkonto.

Mary X Jensen sa...

Bahnhof är det självklara valet... av många anledningar, inte minst deras inställning till personlig integritet ligger högt i kurs. De har varit på tapeten länge, men på grund av att det funkat skaplig tmed Telia och att vi inte velat ha något avbrott (stön...) i vår
omvärldskontakt har de fått var akvar. Men nu gör vi slut med Telia. Alla mina exaktlistekompisar må bli nöjda ;-)


Vi sitter just och kollar för fullt på Bahnhofs hemsida... Kan de byta snipp snapp snabbt så är det riktigt bra.

Anonym sa...

Skall de få komma undan så lätt?