måndag 4 augusti 2008

Så dum är du inte...

Gösta Bohman sa en gång till en journalist - Så dum är du inte. Det var för många många år sedan, 70-talet kanske. Jag kommer inte ihåg sammanhanget men minns orden som om han sagt dem igår. Det blev tyst och sen harklade sig journalisten och skärpte till sig. Idag skulle man vilja säga det till försvarsministern när han återigen kommer med samma mantra om att FRA-lagen inte handlar om massavlyssning. Jag tror dock inte att försvarsminister Tolgfors är dum alls, men kanske att han borde lyssna lite mer på dem som talar om konsekvenserna av lagen och inte själv bara tala om syftet med den. Vi har förstått det och säger inte emot alls. Det blir olika diskurser och inte så konstigt att man talar bredvid varandra. Men jag tillhör pedagogernas skara och tror att repetition är all kunskaps moder. Därför tar vi det på nytt, ur en annan vinkel.
Min ständige mentor inom den juridiska sfären Mårten Schultz har skrivit en mycket seriös och insiktsfull artikel om "privacy" eller skyddet för rätten att få vara ifred i svensk rätt. Och menar att det kan finnas anledning att fundera kring detta. Mårten har en doktorsexamen i juridik för den som skulle få för sig att han tillhör någon av "de där" som inte begriper så mycket.

"Det finns åtskilliga regler och principer som skyddar rätten att få vara ifred och rätten att slippa dela med sig av sin personliga information. Att det inte finns ett skydd för privacy i grundlagen (än) behöver inte betyda så mycket i praktiken, om det finns ett tillräckligt reellt skydd genom andra regler och principer. Och det finns trots allt ett flertal viktiga normer som i samspel ger ett ganska gott skydd för privacy i många olika situationer... "

Rhodin har tidigare försökt nyansera debatten i flera avsnitt nu och har idag skrivit del IV. Det är mycket läsvärt. Läs hela Rohdins post IV här. Han tar bland annat upp det jag själv skrivit om "privacy" i en tidigare artikel. Det handlar så mycket om känslan. Hos Emma hittade jag en tysk undersökning som visar hur beteenden förändras när vi känner oss övervakade.


JörgenL har också han skrivit en balanserad och pedagogisk text kring hur FRA-lagen kommer att fungera. Det är bara att läsa och fundera kring konsekvenserna. Syftet har vi inga som helst problem med, underrrättelsetjänst och signalspaning men det kanske går att göra på annat sätt. Det krävs helt enkelt en dialog.Ta oss ur tomgången nu menar Sanna Rayman på SvD. Skapa en dialog och behandla oss inte som om vi inget begrep eller har missförstått altihop. Det är inte så.

Nog kan det bli en utmaning för partiet som av födsel och ohejdad vana står för både integritets- och säkerhetsaspekter. Men just nu finns det en öppning här. Den som är för integritetsfrågor är inte emot säkerhetsaspekterna,alla är för en underrättelsetjänst men inte på bekostnad. Därför behövs det en dialog nu. Varför inte ta den chansen och ställa det hela till rätta nu. Det vore så enkelt att visa lite vilja att lyssna på varandra.

(intressant)

(Sydsvenskan)
(Aftonbladet)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Utmärkt inlägg. Jag har funderat lite runt bloggklimatet angående FRA. Tänkte kanske att det skulle intressera dig. Kolla
http://rhodin.blogg.se/2008/august/alliansens-storsta-blunder-inte-glutta-i-pa.html

LeoB sa...

Mary, när du nu tar upp "privacy" så kan jag inte låta bli att tänka att den här regeringen

- har gjort det hemligt hur hur mycket olika personer äger
- men vill läsa alla våra brev

Det är lite tvärtemot vad jag skulle vilja. Det har ett allmänt intresse hur stor förmögenhet olika människor har, eftersom det är en maktfaktor om det gäller större förmögenheter. (Jag kan förstås förstå att man inte vill visa upp det. Då förlorar man ju makt och dessutom kan man säkert känna sig mer utsatt på olika sätt.)

Vad jag gör som inte angår andra vill jag däremot få ha i fred.