torsdag 16 oktober 2008

Kan inte polisen träda in här...

Uppdatering: Jag blir kallad moralkärring i en kommentar nedan. Ja gärna det i det här fallet. Jag anser inte att man hänger ut personer med bild och personuppgifter innan de är dömda. Är inte det fullständigt självklart?

Det finns lagar som styr vad som får publiceras. Både PUL och BBS-lagen borde vara tillämpningsbara på de bloggar som helt ogenerat lägger ut bilder och adresser och personnummer på människor som inte ens är dömda för brott. Rasistiska inslag finns också. Obehagligt, verkligen.

I bloggosfären är man förstås upprörd och menar att just detta kommer att leda till en omfattande reglering av bloggar. Vi måste försöka sanera oss själva menar Kulturbloggen.com , det minsta som kunde göras är väl att bloggportalerna själva tog bort såna bloggar som visar säger hon där och det måste man hålla med om. Kanske vi alla ska ta kontakt med Jimmy och be honom ta bort dessa sajter, i annat fall funderar jag på att ta bort min blogg från bloggtoppen i protest.

Bloggtoppen har regler, följs de verkligen i det här fallet?

Jinge har talat med några jurister som menar att det är på gång med rättslig prövning av de aktuella hemsidorna. Det var skönt. Det är synd om några tokstollar ska förstöra för oss andra så att det skipas fler lagar och kringskärningar kring vår möjlighet att yttra oss fritt. Det finns redan lagar som reglerar sånt här och de borde väl i första hand tillämpas.


BBS-lagen
PUL - personuppgiftslagen

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,




Löwdin, Erik Laakso, Jinge och Svensson

20 kommentarer:

Anonym sa...

Bloggosfären måste bestå av den mest patetiska människosorten som finnas.

Jag vill nämligen minnas att när jag på min gammla blogg "Plikten Framför Allt" uppmärksammade att en stor mängd skitbloggare hade brutit mot Pul-lagen. Förvisso drev jag ju bara med de pellejönsar som inte har något vettigare för sig än att skriva trams i tramsbloggar.

I alla fall blev jag då utsatt för den värsta förtalskampanj som någonsin skådats i bloggsfären. Bl.a. deltog du som driver i denna blogg i den kampanjen.

Nu när någon annan gör samma sak nämligen bryter mot pul då skriar du själv i högan sky bara för att det rör sig om en meningsoppnent.

Det är ju sånt hyckleri så man nästan kan tro det röra sig om en såsse som driva denna blogg.

Mary X Jensen sa...

Hej på dig du ditt troll...

Som du kanske minns så publicerade jag ingen namnlista då heller. Jag står allt fast vid mina principer vad gäller det.

Anonym sa...

Skrev jag i min kommentar att du publicerade någon namnlista?

Troll är förövrigt bara inskränkta bloggares namn för de som icke tycka exakt likadant som de själva.

Hur kan jag bli till ett troll?
De få gånger jag skriver kommentarer hos andra är jag alltid seriös.

Och att framföra något i sin EGEN blogg kan inte göra någon till ett troll.

Sannerligen bloggosfären är bara ett ställe för såkallade RÖVSLICKARE.

Jaja jag skall nu icke störa dig mer i och med att det väl antagligen redan stå klart vad jag tycker.

Anonym sa...

Jag tror bestämt att herr Jinge blundat med både öron och ögon nu...
Den ena felaktigheten staplar han ovanpå den andra så till slut vet han inte vad som är rätt eller fel.
Detta skriver bloggen kriminellt.wordpress.com om Jinges felaktigheter:
På bloggen “Jinge” (se skärmdump här) kan man läsa om oss att:
* Vi sätter invandrare i fokus
* Sidan drivs av Sverigedemokraterna
* Vi publicerar namn och bild på ännu ej dömda brottslingar
* Vi publicerar namn och bild på underåriga
*^Vi har köpt sidvisningar av andra webbsidor

Inte någon av punkterna har någon verklighetsförankring. Det är rena lögner alltihop.

* Av dom 20 domar vi har publicerat är 13 svenskar
* För oss spelar förövarens ursprung ingen som helst roll
* Vi har absolut ingenting med Sverigedemokraterna att göra
* Vi publicerar namn och bild endast på dömda brottslingar
* Vi publicerar inte namn och bild på underåriga
* Hur köper man sidvisningar?

Anonym sa...

Jag glömde att tala om att otaliga har försökt att ge Jinge rätt information i kommentarerna men han raderar konsekvent all information som går emot den bild han vill sprida.

Han är bloggosfärens störste lögnare.

Mary X Jensen sa...

Hörru trollet inte bråkade jag med dig heller...

BBS-lagen och PUL hänvisar jag till - anonyma kan gärna skriva ut vad de heter.

Anonym sa...

Nej, anonyma kan inte skriva ut vad de heter. Det är tillräckligt många som fått yxor i dörren etc.
Det är FARLIGT att vara emot vänsterpöbeln i denna sk demokrati.

Anonym sa...

Jaja, vad syftet var med det du gjorde på min blogg är oklart.

Skulle jag nu inte vara den som har ett öppet sinnelag till andra så skulle jag antagligen ha tagit dig för ett troll med tanke på mängden rena skitkommentarer du skrev. Hur många var de 30-40 eller än mer?

Mary X Jensen sa...

Så trevligt att du har ett öppet sinnelag trollet.

Jag skrev nog inte så mycket hos dig och framförallt så har jag inte varit oförskämd för det är inte min stil. Men du skrev allt en del om andra du.

Unknown sa...

Tycker det verkar vara ett utmärkt initiativ, med tanke på hur kriminalitet hanteras i svensk media.

F.ö., du kan väl inte mena att du tar någonting som Jinge skriver som fakta?

Anonym sa...

På samma sätt som det är höjden av omoderat att avskaffa den personliga integriteten som alliansen gjorde med FRA-lagen så är det inte heller moderat och förenligt med ett klassiskt västerländskt demokratiskt förhållningssätt att försöka stävja det fria ordet.

Skulle den etablerade journalistiska elitet sett till sina läsares intressen snarare än till de makthavarkompisar de vid högtidliga tillfällen påstår sig bevaka så skulle den ifrågasättbara exponeringen inte skett. Att folket får veta hur rättsväsendet prioriterar och resonerar på ett konkret sätt jämte statistik olika brottsfördelningar har också stora fördelar eftersom det finns en åsiktskillnad mellan folkmajoriteten och de som tror sig vara upplysta (och har råd med taxi) om straffvärde med flera frågor. Anser Du själv att makten i en demokrati skall utgå från folket eller från partistyrelser och redaktioner?

Mary X Jensen sa...

Trolltvå. Som du vet så stöder inte jag FRA-lagen som den ser ut idag.

Men att ta helt avstånd från moderaterna för det är mig främmande. Det är som att jag skulle skilja mig från min man bara för att han har så många sladdar överallt. MAN får försöka påveka så gott man kan. Rätt vad det är så är både FRA-lagen uppriven och sladdarna borta från golvet.

Vad gäller publicering av oskyldiga med bild och personuugifter så tycker jag att det är bedrövligt. Ingen är skyldig innan den är dömd. Rättssamhället.

Det var en kille i England som blev uthängd på nätet som pedofil, han var oskyldig men tog livet av sig på grund av alla trakasserier. Det tycker jag är fel. Tredje man, familjer och andra blir plötsligt villebråd för en argsint mobb som tappar koncepterna. Det är vad jag är emot.

Roger Svensson sa...

Tydligen är du inte emot censur och inskränkning av yttrandefrihet i sig, bara det drabbar personer och företeelser som du ogillar. Oron tycks mer gälla att en sådan lagstiftning ev. i förlängningen skulle kunna drabba personer som du anser skall ha rätt att yttra sig fritt (du själv) och därför skall alla bloggare bedriva självcensur. Yttrandefrihetens främsta syfte är just att skydda ”tokstollarnas” rätt att yttra sig, inte att se till att mesiga, politiskt korrekta personer är de enda som skall ha rätt att fritt kunna yttra sig! Om bloggportaler enbart skall länka till tama skitbloggar för att moralkärringar skall slippa bli upprörda så blir det ju ganska intetsägande …

Lars-Erick Forsgren sa...

Ojoj, vad denna sak lockat fram många underliga reaktionärer av skilda slag då.
Jag kan bara säga två saker.

1. Yttrandefriheten är oerhört viktig. Skall ha vida gränser.

2. Missbruk av den, genom lagbrott eller på andra sätt, det är det som är det största hotet mot den.
Därför måste det alltid finnas ngt slags inre kompass för den som brukar den.
Självsanering.

Vilket innebär att de som missbrukar yttrandefriheten, i frihetens namn, de är de värsta motståndarna. Ex.vis genom rasistiska kommentarer, hets mot folkgrupp, at thänga ut oskyldiga sa och liknande.
De är i själva verket dess dödgrävare.

Mary X Jensen sa...

Exakt Lars-Erick...

Anonym sa...

Mary, jag tycker du ska ta "moralkärring" som en komplimang. Moral är nåt bra och även kärring har ju en väldigt fin etymologi.

I övrigt håller jag med dig.

Intressant fenomen att kalla sig själv bloggtroll föresten.

Roger Svensson sa...

@ Lars-Erick Forsgren

Så din ”moraliska kompass” skall gälla för alla? Den här typen av inlindade resonemang är typiskt för censurivrare: ”yttrandefriheten är viktig, men eftersom det finns människor som missbrukar den så måste vi tyvärr ha censur för att skydda oskyldiga” (det finns ju alltid något som enligt dessa kan ses som exempel på ”missbruk” av yttrandefriheten).

Mary X Jensen sa...

Roger vi pratar om lagar som redan finns. PUL- och BBS-lagen. De finns till för att skydd aenskilda. Genom att hänga ut ej dömda gärningsmän ställer man till mycket trassel även för oskyldiga. Det måste du väl ändå hålla med om?

Roger Svensson sa...

@ Mary

Dessa lagar är minst sagt luddiga och relativt lätta att kringgå genom att placera servern i ett land med större yttrandefrihet, t.ex. USA. Dessutom gäller ju dessa lagar inte etablerade mediers webbsidor. Man kan ju fråga sig varför du anser etablerade medier skall ha monopol på vilka nyheter som skall förmedlas till befolkningen i det här fallet? Dessa har ju t.ex. ägnat sig åt att ”hänga ut” åtalade, men ej dömda, personer vid ett flertal tillfällen.

Nu är det knappast så att de på något sätt är ”oskyldiga” personer som namngivits på de sidor som är aktuella. Men skulle det förekomma så skall det naturligtvis vara åtalbart förtal, det är dock inte i sig en anledning till censur. Det vore i så fall ungefär lika dumt som att förbjuda försäljning av kockknivar eftersom de kan användas till att mörda människor …

Anonym sa...

Du kan ju bedöma den kontroversiella sidan själv:

http://www.frianyheter.nu/

Där kan vi bland annat läsa om femtonårige Rami el Mohammad som dömdes för bankrån men som släpptes stället för att behöva avtjäna sinkorta ungdomsvårdspåföljd. Gissningsvis väl medveten om att detta skulle upprepas rånade han en bank till bara fyra dagar senare.

Sådana historier behöver berättas. Vanliga journalister, säkert i syfte att gamna sina politiska hussar, försöker inbilla oss att folk blir till fä vid 25 års ålder i något slags metamorfos. Detta är inte vad vi ser med våra egna ögon.

Utanför villaförorterna och redaktionerna trygga rum är staden full med livsfarliga gangsterglin färdiga för galgen.

Själv är jag inte gift med ett parti som Du skrev att Du var. När de gamla moderaterna övergav moderat politik och ideologi och förvandlades till de nya moderaterna (s) så bytte jag till centerpartiet. Nu när dessa också svikit så överger jag dem också. Att rösta är att bruka politisk makt. Det kan man inte göra lättvindligt. För övrigt skulle jag nog upphöra att vara gift om min hustru tog sig till systematiskt öppna min post.

Dessutom missförstår Du och många andra begreppet oskyldig tills fälld. Detta gäller i förhållandet med rättvisan. Det finns i västerländsk tradition inget krav på den enskilde att utsätta sig för den risk det innebär att lita till en okänds ärlighet. Den som är naiv nog att göra det kan bli hjälpt av just http://www.frianyheter.nu/ som flera av offren verkar ha råkat illa ut just av det skälet.