tisdag 20 januari 2009

Björklund och försvaret...

Oj då. Björklund tar ton och vill öka på i Försvarsbudgeten, det gillar inte Tolgfors som har sin process att följa och tycker att fp-ledaren stökar till det hela nu. Man kan väl på sitt sätt förstå det om det bara är en och en halv vecka kvar tills Försvarsmakten ska lämna sitt svar. Men å andra sidan utan att vara någon slags försvarsexpert så märker man att det är oroligt i omvärlden och funderar på hur vi har det med vårt försvar.

Just det här uttrycket "process! gör mig dock lite skakad. För påminner inte det om något annat vi har sett? Att processen även då skulle följas till varje pris. det är bra med processer eftersom de ger riktanvisningar men om det plötsligt visar sig att de planer man lagt inte fungerar i verkligheten då finns det kanske anledning att ta sig en ny titt på processen, den kanske behöer riktas om. Den här regeringen har väl iofs i andra sammanhang varit duktiga på att rita om kartan när vägen svänger i stället för att blunda, köra och hoppas på det bästa. Så det borde väl gå nu också. Inte vet jag. Processer är bara redskap och inte ett mål i sig.

Om intresseinriktningen nu ändrats för Björklund kanske han och Tolgfors kan byta jobb? Föredrar Tolgfors på den senare posten. Jag tycker att moderaterna ska ha hand om skolfrågorna och jag gillade hans stil där. Sen kan man förstå att folkpartiet vill profilera sig, de håller på att försvinna. Eller passar Björklund lite busigt på nu när statsministern är på bortaplan? Moderaten Wiseman känner sig nöjd med det folkpartistiska inspelet och hoppas att det som sägs ska gå igenom.

Förbundsordföranden i CUF - Magnus Andersson är inte nöjd med Björklunds utspel utan anser det populistiskt. Han menar att Sverige behöver hjälp och stöd av andra länder för att klara av sitt försvar. Att Sverige är ett väldigt litet land bli väldigt uppenbart just nu när man kollar på installationen av Amerikas nya president.

(s)-sidan gillar man förstås att se att det glappar i alliansen. Det är väl klart att man kan ha olika åsikter och inte, enligt min mening är det inte viktigt att vara överens i alla frågor bara för att man ingår i en allians, men i jämförelse med de olikheter som den rödgröna röran kan ha framför sig så är detta dock bara en krusning på vattnet.

Uppdatering: Försvarsministern ger sin syn på Björklunds inspel på sin blogg. Man får lyssna på båda. Jag gillar Tolgfors men saknar honom i skolfrågorna.

(SvD)
SvD, DN, Aftonbladet, Sydsvenskan, HD

, , , ,

3 kommentarer:

Nedslag sa...

Heja Mary.. :D

-fast jag vet inte om Major Björklund är mogen att axla rollen som FM

Jag hade hellere sett Allan Widman eller Henrik Landerholm Bernadotte-akademin axla manteln som Försvarminister.

Ha en fortsatt fin dag.

Anonym sa...

En mer vapenkåt människa än Björklund i regeringarna på senare tid är nog svårt att hitta. jag tror inte att han skulle vara lämplig som försvarsminister. Det skulle vara som att släppa lös övervakningsfanatiker på statens olika övervakningstjänster.
Med tanke på hans syn på åsiktsfrihet m.m. så skulle det vara farligt att sätta ett vapen i hans händer.

Anonym sa...

Björklund är ju i alla fall major och jag har hört vad majorer tycker om Tolgfors.

korpral (för länge sedan)