torsdag 8 januari 2009

Nej då jag håller inte bara på med fildelningslagen nu...

En kvinna i min egen ålder sitter i TV och menar att FRA-kritiken till hennes förvåning tystnat för att hon tror att de som tidigare protesterat nu är upptagna med fildelningslagen.

Jag häpnar. Men blir dessvärre återigen uppmärksammad på vilken liten kontakt och intresse det verkar finnas i de politiska leden för vad vi som väljare anser om saken. Det allra värsta är att många av de riksdagsledamöter som isolerar sig rent allmänt borde vara mera öppna och flexibla inför sin omgivning. I synnerhet välutbildade kvinnor som Susanne Eberstein, socialdemokraternas representant i den den nya signalspaningsnämnden. Det är lätt att bygga livet på sina egna fördomar.

Som sagt häpnadsväckande men också ett incitament till att det gäller att utbilda och informera om hur internet fungerar. Jag fildelar inte illegalt men är emot Ipred ändå, mest på grund av de integritetskränkande möjligheter den lagen innebör för privata intressen att ställa till trassel för både skyldiga och oskyldiga. FRA-lagen innehåller liknande moment, även om den har andra dimensioner. Läs gärna mitt förra inlägg om postlagen och användandet av ny teknik. Att använda teknik bara för att man kan...

(intressant)

Hur hittade jag det här insalget då. I en kommentar hos Emma från Farmor Gun som ledde mig till Erik Hultin.

Uppdatering: Erik Hultin är också med i MittNytt och talar om FRA-lagen. Läs mer på hans blogg.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mary:
Jag kom nyligen hem från en intervju med Mittnytt och det kommer mer där idag. Dels en telefonintervju imorse med mig och dels ett inslag med mig ikväll. Länkar och annat hittar du på min blogg.