tisdag 6 januari 2009

Utmaning - Utbildning - Hur fungerar det på internet...

Jag har länge framhärdat vikten av att dela med sig av sitt kunnande. Särskilt till de politiker som belsutar om lagar kring internet som kringgärdar vår frihet här. Det gäller både yttrandefrihet, brevhemlighet och lite annat. Det blevväldigt uppenbart under FRA-lagsdebatten att det var många politiker som inte alls förstod det här med hur meddelanden far kors och tvär över landsgränserna till exempel och lovade att vi som kommunicerade inom Sverige inte skulle bli avlyssnade. Men som sagt. Lösningen är inte att tala om för folk att de är dumma i huvudet utan att försöka folkbilda. Vilket vi gjorde. Med blandad resultat.

Jag började med att skriva om Kalle Anka-kalkyler och häromdagen om hur det kan bli när man genom Creative Commons Licenser upplåter åt andra att använda en bild. Vilken kreaticitet som då kan skapas. Bilden är inte stulen utan bearbetat, men originalet finns kvar. Mymlan skirver idag om musik som från början var gratis och nu slår försäljningsrekord. Hur går det ihop kan man undra?

Anders W berättar om sin utbildningsinsats med en riksdagsman.

Så UTMANING-UPPMANING-UTBILDNING. Gör en insats och kom igen. Det handlar om personlig och vänlig kontakt och kunskapsöverföring. Säkert kan man lära sig själv något också för som alltid finns det fler vinklar på allt.

(intressant)


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

3 kommentarer:

Anders sa...

Hej!
Utbildning är a och o. Men nu måste vi sätta till lite klutar.
Det inlägg jag skrivit och som du länkar till här, i kommentarerna till det är det fler som ser en knut: Vi som inte vill IPRED1 har ännu inte presterat något bra förslag på hur upphovsrätten ska formuleras.

Jag har ännu inte själv lyckats heller, trots att jag är upphovsman i det jag är författare...

Nå. Den 12 januari, om allt går som planerat, ska jag ha telefonmöte med
Eva-Lena Jansson (s)
talesperson immaterialrätt i näringsutskottet.

Hon har tillsammans med andra skrivit, en i mina ögon, förfärlig sak om IPRED1. Och hon slår så att säga slaviskt fast att "upphovsrätten ska skyddas"....

Till den 12:e måste jag ha mer på fötterna för att bemöta denna skrivelse:

http://www.socialdemokraterna.se/Var-politik/featureartiklar/Debattartikel---fildelning-/

Mery, min fråga.
Kan vi tillsammans här på nätet få fram något smart till dess, så att vi kan rulla igång en bra politisk debatt kring HUR upphovsmännen kan skyddas - samtidigt som vi gynnar fildelning!

Mvh Anders

PS, lite extra som bara kom för mig!
Som jag ser det måste upphovsrätten reformeras. Göras om. Skrivas om.
Jag vet inte hur, men det måste ske för att:
1) skydda "äkta" upphovsmän så att vi har råd att skapa exv böcker. (Mina djingisböcker tar 1900timmar att skriva i snitt)
2) Sen ska inte verk, som nu, kunna låsas i 70 år efter det att exv jag dött.
I dag finns ca 10% av alla böcker som läses i tryck. Ändå är 75% låsta. Du får inte kopiera dem och sprida dem. Någon död äger rätten.

Om vi gjorde om upphovsrätten skulle dessa 75% av alla böcker kunna hamna i "Public Domain".

Google jobbar för detta. De håller på att scanna in all världens böcker, men stöter på patrull. Upphovsrätten sätter käppar i hjulet.

Tänk vilken skatt, vilket världsbibliotek internet skulle kunna bli!

I dagsläget tror jag det endast är ca 15% av alla böcker som finns eller kan läggas i Public domain.

Mary X Jensen sa...

JA, vi får komma på något bra sätt här. Men att jobba som under självaste "bloggbävningen" med stor folkbildning blir nog bra. Men kanske en annan ton. Alla är inte idioter för att de inte vet samma sak som man själv.

Anders sa...

Mary: Du skrev: "Alla är inte idioter för att de inte vet samma sak som man själv."

Det är verkligen sant. Och som du också skrev i din postning - båda parter lär sig i ett möte.

Och ska sanningen fram vet jag inte ett dugg om Bostadspolitik och den kamp min riksdagman genomför där för att få behålla hyresrätter, som han säger, till obemedlade ungdomar. Han är ju inte riktigt överens med ditt parti där *ler*.
Själv väljer jag just nu, tyvärr att helt sovra den debatten - och gör mig alltså skyldig till total okunskap i frågan!

Tyvärr tyckte varken han eller jag att vi hade tid, för båda kände vi att större värden trots allt stod på spel i och med FRA.

Jag har alltså all anledning att göra återbesök hos Gunnar (s) för att lära mig om bostadspolitik.