Folk får inte pengar från Försäkringskassan. Det beror bland annat på omorganisation men också på att ett nytt IT-system inte fungerar.
Jag ställde frågan tidigare. Vem har upphandlat IT-systemet? Vem har haft ansvaret för projektet? Hur har projektet egentligen drivits? Varför har ingen flaggat för att projektet inte fungerar? Projektledare som har mandat att sätta ned foten och säga nej när det inte fungerar, har det funnits sådana? Det borde aldrig ha gått så här långt. Ett ledarskapsproblem på flera nivåer.
På Posten finns det en uppsjö av mycket duktiga IT-projektledare, anlita dem vet jag. Där har man genom åren rattat igenom jättestora projekt med framgångsrikt resultat. Hör av er ska ni få några bra namn. Posten har haft sina berg och dalar och är ett typiskt företag som lever i ständiga förändringar och att jobba där var att ständigt delta i olika omorganisationer. Bara att följa med flödet. Idag går det företaget med vinst. Den offentliga sektorn kännetecknas dessvärre ofta mer av att mätas utifrån hur väl man följt reglerna, snarare än att man uppnår resultat.
Cristina Husmark Pehrson avkrävs att göra något. Men vad ska hon göra utan att det skulle kallas ministerstyre? Det här är en operativ skandal. En minister ska inte sköta det operativa jobbet, hon har givit direktiven. Sen vet jag inte hur uppföljnignen av detta oerhört viktiga projekt har varit, men det kan ju vara så att vissa har hållit god min och kämpat på istälelt för att ta risken att hamna i onåd. Det är dessvärre inte helt ovanligt det heller. Då går det ofta åt pipan.
Försäkringskassans chef är ny på sin post och jag är övertygad om att hon gör vad hon kan för att reda ut det hela. Hon har chattat om det idag. Inget jobb att avundas idag.
Kortsiktigt kanske man kan sätta upp en "försäkringskasseakut" så att människor får sina pengar i tid. Överhuvudtaget är det orimligt med så långa handläggningstider. Försäkringskassans utbetalningar måste rimma med de inbetalningar som människor i behov av stödet ska göra. Hyror, Rikab, Telia - de väntar inte på grund av Försäkringskassans sjabbel.
Lena Melin skriver att "Det är till och med viktigt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Var fjärde krona, 23 procent, av det som används till privat konsumtion i Sverige kommer från Försäkringskassan". Vi kanske reagerar på olika sätt på den siffran.
Det tydliggör dock bara för mig att rehabiliteringsinsatserna måste öka och fler måste få chansen att bli friska fortare. Det är rent fasansullt om det är så att var fjärde krona till privat konsumtion kommer från Försäkringskassan. Det stärker verkligen bara nödvändigheten av den arbetslinje som alliansregering bedriver.
Det handlar inte om att riktigt sjuka människor ska bli lidande och det menar jag att Cristina Husmark Person har varit tydlig med. Men hur kan det komma sig att så mycket pengar strömmar ut genom Försäkringskassan. Det är med jobb och skatteinäkter från inkomsterna därifrån som dessa pengar genereras. Ingen kan påstå något annat.
Uppdatering: Den som söker han finner. Hos IDG finner jag en del artiklar om konsultinblandningen på Försäkringskassan. Intressant - 400 miljoner... . Även SvD tar upp ämnet konsultkostnader idag.
(intressant)
Läs även andra bloggares åsikter om politik, försäkringskassan, it-system, samhälle, socialförsäkringsministern, regeringen, moderaterna, Assarsson, Den hälsosamme ekonomisten verkar tycka som jag. Handla upp och handla rätt.
11 kommentarer:
Mary
Du har mina sympatier. När jag jobbade på Telia ansvarade jag för framtagandet av en systemförvaltningsmodell och i denna ingick att utbilda systemägare i dess roll som beställare.
I FS fall verkar det ha havererat sedan länge. Tyvärr utgör Posten och Telia undantag i statlig förvaltning. Jag har jobbat med ORION (FM) och KVV system. Inget av dessa system präglas av någon som förstår systemägarens roll och att verksamheten skall vara styrande för stödfunktionerna.
En annan lärdom jag drog var att alla projekt som har en löptid över 12 månader löpte en risk att haverera med kvadraten på antal veckor som detta drog över tiden. D.v.s. en försening på 10 veckor resulterade i ett princip 100% haveri......
Lek med siffror men återigen, vi tycker lika. Märkligt.... :D
Ja, det är helt märkligt hur det kan gå till i bland. Ska bli intressant att se om det blirnågra svar på mina frågor.
För övrigt är jag moderaternas bästa valarbetare ;-), det vet de inte riktigt om. Alla blir moderater så småningom i mitt sällskap, haha...
Mina erfarenheter har fått mig att dra slutsatsen att dt allra mest handlar om hur stor organisationen är, eller snarare om hur många nivåer det finns i hierarkierna.
Många organisationsled gör att det finns chefsnivåer i mitten som inte har kontakt med vare sig intentionerna uppifrån eller med verksamheten på golvet, och de gör sina egna tolkningar av bådadera, viket innebär att bilden som förmedlas både uppåt och nedåt i organisationen blir fel.
Om man då dessutom har en väldigt regelstyrd organisation där chefer inte vågar ta genvägen förbi hierarkin och prata direkt med folk på golvet så blir det naturligtvis sju resor värre.
hej,
att så mycket som 23 procent av den privata konsumtionen är inte så konstigt. Kassan har hand om de allmänna pensionerna d v s alla över 65 får pengar därifrån.
Enligt försäkringskassans minst sagt röriga information utgör utbetalningarna till ålderpensionärerna ungefär hälften av utgifterna, en tredjedel är ersättning vid sjukdom och handikapp, 14 procent går till barnfamiljerna /torde vara vab och barnledighet/
Tack Claes Leo - bra med lite uppspjälkning av Försäkringskassans penningflöden.
Det här med system i stora organisationer är intressant.
I Göteborg så har dom lagt in personec. Ett datasystem för hantering av dom anställdas löner.
Det fungerar jättebra för folk som jobbar 8-17 mån-fre. Men dom som inte jobbar dessa tider (t.ex. inom vården) har ett helvete. Förr så lämnade man in lönelappar som fördes in manuellt, idag ska man göra detta själv, och då ska folk sitta och korrekturläsa istället. Hanteringen av detta har ökat arbetsbelastningen med c:a 50% inom vissa områden när det gäller lönehanteringen.
Och det bästa av allt är att det finns inga ansvariga.
/Daniel A
Var det inte Accenture?
Läs på Claes Krantz och vafalls tror jag.
Det har nog en del med outsourceingens sårkratrar att göra.
Det fanns ju interna it-kunniga på FK som skulle ha gjort det betydligt billigare än för skattemedel dyrt upphandlade externa konsulter, dessutom skulle det då ha skett i samklang med personalen har jag hört sägas, då effektiviseringen i det fallet verkligen skulle ha blivit just effektiv.
Så går det när man enligt fundamentalistiskt betonade, nyliberalt ekonomi-religiösa principer skall omdana samhället.
För då är det ju inte direkt effektiviteten som styr, utan de höga principerna.(jfr den s k avregleringen monstruösa krånglifiering av allt den vidrör m fl)
För övrigt är det exakt samma personer som genomförde Postens omorganisering som genomförde FK:s.
Bra research, hörru..
Anonym - inte när jag jobbade på Posten och satt mitt i smeten! Jag pratade om IT-projektledarna som finns på Posten.
Så min research är bra ur den vinkel jag valde ;-)
Sen vet jag nog att inte alla projekt har funkat där heller. Inte när utomstående konsulter varit delaktiga.
Enligt f-kassans nya VD i chatten, så betalar f-k ut 436000000000 kronor per år, eller i snitt runt 50000 per levande svensk -- pensionärer, vuxna i arbetsför ålder och barn...
Söte jesus, inte konstigt att vi har höga skatter...
"Det tydliggör dock bara för mig att rehabiliteringsinsatserna måste öka och fler måste få chansen att bli friska fortare"
Håller med. Men den nuvarande regeringen vill ju privatisera så mycket som möjligt av vården. Inom den privata sektorn är det just rehab-insatserna som försvinner först av allt. Istället är det snabb diagnostik och snabb behandling som gäller. In och ut och det kvickt med så lite besök som möjligt.
Tro mig, jag jobbar inom vården.
Skicka en kommentar