tisdag 14 april 2009

Aha - kan man få ledigt...

När mitt barnbarn var sex år ungefär, kanske rent av bara fem så sa han till mig.

- Du det är så här mormor:

Först så måste man sitta kvar tills alla ätit klart, och sen åker man från bordet om man är bråkig och inte äter upp och säger att maten är äcklig.

Alltså, först äter man det man gillar och sen börjar man bråka och så behöver man inte sitta kvar.

Hade föräldrarna verkligen tänkt klart i sin iver att uppfostra barnet till en riktig samhällsmedborgare? Fundera på det. Även ungar kräver konsistens och logik. Kanske mer än många vuxna. Om ungar tänker så när de är fem-sex år. Hur tror man att skolbarn tänker då, när de är dubbelt så gamla? Likadant.

Tack skolministern nu kan vi få extra ledigt här. Bråka lite bara så slipper vi vara här i trista plugget.

Modernare skola

Om politiker ändå kunde tänka lite mer på individen när det gäller inlärningsmetoder, inspirerande miljöer som man vill vistas (den som varit i en skola vet vad som menas, rena misären många gånger), kunniga och intresserade lärare som har bra lön och som får jobba med det de kan, undervisning.

Det är svårt att begripa denna iver hos skolministern att politiskt driva disciplin. För egen del tycker jag att den är självklar och att lärare och rektorer naturligtvis ska ha möjligheter och bra regelverk för att hålla ordning på lämpligt sätt utifrån varje given situation. Det räcker inte med det, ordning är en variabel. Ungar är inte produktionsfaktorer eller tennsoldater som man med hjälp av blanketter får dit man vill. De är varelser med egna viljor, förutsättningar och möjligheter - det borde vara utgångsläget för en bra skolpolitik.

De som blir störda då säger Krohn - är det inte bra för dem att ta bort orosmolnet så att de får vara ifred? Visst är det bra, men det handlar mer om att rikta om uppmärksamheten. Vad är det som säger att vi ska ha skolklasser med 30 elever och 30 bänkar och en fröken i katedern i fortsättningen? Skolan kanske ska se helt annorlunda ut? I min värld anpassas den efter elevens kunskapsnivå, talanger och möjligheter. Vad är det som säger att klassrumsundervisning med kateder är den bästa lösningen i dagens skola? Ändå bygger vi skolor som ser ut så. Fragment av den diskussionen finns och pågår men det krävs ett större helhetsgrepp här.

Det måste till lite inspiration i skolan också, uttråkade ungar bråkar. Det är inte bara rättning i ledet som gäller. Som pedagogiskt välutbildad så är det svårt att förstå hur skolministern kan hitta på så mycket dumheter i den här vägen. Förmodligen har han inte riktig koll på vad det handlar om. Det är ledsamt att behöva säga detta om alliansskolpolitiken. Betyg är bra, disciplin är självklart bra. Ordning och reda är också bra, men varför det är oordning är också en viktig fråga att ställa. Den saknas på dagordningen.

Nya tider kräver också nya pedagogiska metoder. Var är den diskussionen? Den saknas helt. Det finns oerhört många duktiga lärare som sliter och är framtidsinriktade och har elever som tycker att det är kul att gå i skolan - varför inte mer fokus på dem? Nu är allt ljus på bråkstakarna, så de andra måste börja bråka de också för att de ska synas. Så fungerar ungar.

Microsoft har ett spännade stöd för innovativa lärare - varför inte ta en lite närmare titt på det? I tider när det är strid om medel så kan jag inte se någon som helst anledning till varför inte olika företag kan delta och bidra med undervisningsmaterial. Det är ändå företagen som ska anställa individerna så småningom. Jag skulle vilja se en skolpolitik där man öppnar ögonen utåt. Eva Pethrus arbetar med skolfrågor på just Microsoft och har många intressanta tankar kring lärare och skolans roll. Läs hennes blogg. Människokunskap efterlyses... Inget fel på ordning, men det får inte stanna där.

(intressant)

(SvD)
(Aftonbladet)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

13 kommentarer:

Gun Svensson sa...

Mycket läsvärt inlägg som vanligt.
Varför är det oordning? Bra fråga?
Igår skrev jag några rader i slutet på min bloggpost om statusjakt och unga tjejer som mår dåligt och droppade en tanke om barnläkaren Lars H Gustafssons arbete inom elevhälsan där han fokuserar på det som gör att elever trivs i skolan. Idag fick jag besök på bloggen och en kommentar om att han kommer ut med en ny bok på Studentlitteratur i ämnet före sommaren.

Widham sa...

Som pedagogiskt utbildad moderat är det skönt att läsa en partisyster som resonerar så klarsynt om alliansens skolpolitik. Ibland känns det lite ensamt.

Ge de ambitiösa och duktiga lärarna verktyg. Våga tillämpa modernt pedagogiskt vetande.

Öppna för eleverna att ta ansvar för sin inlärning.

Det finns så mycket bra skolverksamhet i Sverige idag. Lär av den istället för att fastna i major Björklunds ordningsfetisch.

Mumlan sa...

Många bråkiga ungar har det alldeles säkert jobbigt hemma, exempelvis alkoholism. (Jag kände en som tyvärr dog ung.) Dessa ungar kommer garanterat inte att må bättre eller lära sig bättre med hårdare tag.

Mary X Jensen sa...

Widham, en pedagog till i moderaterna - wow...

Magnus Carlbring sa...

konsistens?

som sylt?

Mary X Jensen sa...

Lärde du dig något nytt nu7 embryo ;-)

Dikta på du.

Cattis sa...

Jag hänger med i allt du skriver och tycker det låter helt i linje med mitt eget sätt att tänka. Men det här med att vi har så stora klasser, ständig pengabrist i skolan och margaring i skolmatsalen (jag vet, många olika saker på en gång;-)

På vilket sätt skiljer det sig åt i tanke mellan partierna?

/Cattis

Anonym sa...

Välj mellan en historiebok donerad av Sverigedemokraterna och en av KPLMr. Läs sedan miljökunskap i böcker donerade av Svensk Näringsliv.
Därför skall vi inte ha sponsrade läromedel. Grundkurs 1A i källkritik utlöser en kakofoni av varningsklockor.

Mary X Jensen sa...

Anonym du drar till ytterligheter... Igen har väl sagta att allt skulle ske på helt lösa boliner?

Anonym sa...

Re: Mary
Inte mer ytterlighet än att en av nämnda publikationer redan finns i över 100.000 exemplar i svenska skolor.

Anders_S sa...

Det är förvånande vad vi kan hamna lika åisktsmässight i vissa frågor fast vi i grunden har olika syn på mycket.

Magnus Carlbring sa...

nummer ett: stäng av björklund från alla skolor

och sätt en pedagog på hans plats

nummer två: riv klassbarriärerna genom att ta bort skolpengen (som gör att somliga skolor får massor av pengar och somliga yttepytte pengar)

nummer tre: sluta sälj skolor: skapa en trygg och stabil skolmiljö med vettiga lärarlöner

nummer fyra: inför strumplästtvång i alla skolor

och mellanmål ofta

Dennis Nilsson sa...

Varför är det inget parti som har "fler lärare på färre elever" på partiprogrammet?

Det skulle lösa en hel del av den stök och oro som finns i våra skolor. Våra lärare skulle har mer tid för varje elev.

För samhället skulle kostnaden för detta betalas fort, då vi får fler skattebetalare. Och mindre kostnader för det sociala och fängelserna.