söndag 19 april 2009

Tänk nytt, tänk om, tänk vidare...

Det är uppenbarligen mycket svårt att tänka fritt. Det är enklare och tryggare att hålla fast vid invanda banor. Försöker mig här på att fundera kring fenomenet journalister och tidningars möjligheter att få betalt för nedlagt arbete. Vad nu det är egentligen?

Internet är stället där det finns information om allt och det är tillgängligt för alla som har en uppkoppling till hands. Det börjar knaka i fogarna och gamla affärsmodeller faller. Intäkterna hamnar inte där man själv tänkt och på ställen vi är vana vid. De uppstår på andra ställen. Papperstidningar och övrig media börjar få problem. De försöker på nätet och säljer sina pappersprodukter med deckare, böcker och annat. Ofta behåller man biprodukten och slänger tidningen. Det står säkert inte på innan även ICA har ett pappersinsamlingskärl vid utgången för det är deckaren eller kokboken läsaren vill ha. Hemma hos oss har vi i princip helt slutat med tidningsprenumerationer, den mesta mediekonsumtionen sker över internet numera. Även TV-tittandet har sjunkit till väldigt låg nivå. Från att ha varit en storkonsument med säkerligen 20-talet prenumerationer på olika tidskrifter och annat så har familjens beteende förändrats radikalt och det på ganska kort tid. Datorer har vi alltid haft och uppkopplade har vi varit sedan det blev möjligt, detta är en IT-familj. Vi delar detta med många av våra vänner har vi förstått av en enkel empirisk undersökning.

Det är uppenbart att det skälver i tidnings- och mediehusen och inte minst bland journalisterna som dels må vara skraja för att mista jobbet och dels för att försöka upprätthålla någon slags yrkesidentitet som kvalitetsarbetare. Konkurrensen har hårdnat, det är många kunniga personer som bloggar och fyller i där journalisterna missat i sin rapportering. Oavsett vad som sägs om bloggare, när man drar dem alla över en kam så blir det ofta nedlåtande, så finns det väldigt många som vet vad de pratar om. Experter på sina områden med kunskaper som går långt bortanför många journalisters kunskap. Detta är iofs väldigt bra då det uppstår en symbios där tidningen och journalisten blir skyltfönstret och bloggarna blir butiken och lagret bakom. Om man nu vill se det ur ett kunskapsperspektiv alltså. Sen finns det ytterligheter åt alla håll – både bra och dåligt. Nu jobbar jag inte längre aktivt som journalist utan bloggar istället för att få utlopp för mina tankar. Den som vill läsa gör det och andra kan bara klicka sig vidare. Hur som helst en sak jag lärde mig tidigt i min karriär som journalist är att vi är alla små skitar i universum hur mycket vi än vill tro något annat. Internet har konkretiserat detta faktum på ett tydligt sätt. Waldemar har intressanta tankar kring det här. Det är inte självklart att kvalitetsjournalistiken finns i de traditionella medierna numera. Johan Hedin skriver också om journalistiken och bloggarna och trovärdigheten.

Låt oss behålla internet och vidareutveckla modellerna istället för att försöka vrida klockan tillbaka. Jag skrev och funderade redan i februari om TPB-rättegången egentligen bara var lite uppvärmning inför det som komma skall, att det i nästa steg kommer att fokuseras kring de större målen. Google och Yahoo med flera. Det verkar som om den tanken var lite rätt för nu börjar det mullra lite varstans. DNs Wolodarski skriver om parasiternas paradis. Det vill säga andra lever på ditt jobb - för att förenkla. Det handlar om Google som tillhandahåller för mycket material, inriktningen är tydlig nu – internet och informationstillgången blir ett hot eftersom man inte kan kontrollera var den hamnar. Bloggtidningen har reflekterat kring saken också. Amerikanska tidningar är i fejd med Google och många funderar kring frågan om hur man ska begränsa åtkomsten av information och material över internet.

En fråga man kan ställa här – vad är det som gör att man då tror att vi vill gå tillbaka till det gamla? Förmodligen så växer det upp parallella verksamheter och de gamla går i graven, det gäller här som på så många andra områden.

Hur ska man tjäna pengar på tidningar


När jag och Stefan Karlebo för många år sedan startade tidningen Datakonsulten hade vi inga pengar, bara våra kontakter och eget driv. En av de första saker vi bestämde var att vi skulle ge ut en gratis tidning, att hålla ett prenumerationsregister skulle bli alltför kostsamt och vi hade inte den budgeten eller tiden och resurserna. Det är få tidningar som lever på sina prenumeranter, kanske Kamratposten, de övriga är i stort behov av sina annonsintäkter för att det överhuvudtaget ska bli tidning och löner till journalister.

Vår tidning skulle bygga på konceptet Controlled Circulation, det vill säga att den som ville läsa i motprestation berättade lite om sig själv och sände oss en underskriven blankett vilket sedan blev vårt något enklare prenumerationsregister i ett billigt registerprogram, Avanti från SPCS.

Helt enkelt ett vanligt CRM-förfarande. Jag var med och byggde upp ett av de första kundsystemen som Digital Equipment införde på 80-talet.och jag minns att våra intentioner kring att känna våra kunder och veta vilka erbjudanden de skulle ha var höga. De flesta företag har sådana system och jag funderar över hur de används egentligen. Kan man inte använda de i större utsträckning och på annat sätt?

När det gäller internetannonsering så beräknas det mest utifrån klick och unika besökare. En helt kvantitativ modell. Om man tänker steget längre så kanske man skulle kunna komplettera detta med kvalitativ modell och istället för att kvantifiera besöksantalet erbjuda kvaliteten på besökaren i stället? Djupborra lite i det CRM-system man säkert redan har och utveckla användningsområdet? Fundera på det. Dagens affärsmodeller är obsoleta menar även bloggen Dacekfejden.

Det är möjligt att detta praktiseras redan idag och då skulle det självklart vara intressant att få ta del av resultatet. Det fungerar i så många andra sammanhang och annonsörerna köper det argumentet. Många anser att det är finare att betala för något man vill ha än att få det gratis. Tror att det är en sanning man behöver fundera några varv kring. Tidningen Elektronik i Norden är en tidning som också bygger på Controlled Cirkulation och annonsörerna tycker att det är bra, den når ut till sin målgrupp – man vet vem som läser tidningen.

Tänk nytt, tänk om, tänk vidare…


Andra bloggar. Patrik, Kulturbloggen undrar vem som är parasit egentligen. En del föredrar sin gamla Halda , charmigt på sitt sätt men det säger också något om den brytningstid vi befinner oss i.

(intressant)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

6 kommentarer:

Magnus sa...

Hej Mary,

Jag skrev ett inlägg om musikbranschen och mikrobetalningar på frivillig basis igår. Skulle den kunna vara något för tidningsbranschen kanske?

http://dynamiskaspiralen.blogspot.com/2009/04/jag-semi-bjuder-pa-en-ide.html


Man betalar det man tycker det är värt med ett enkelt konto kopplat till Google eller något annat (SMS som jag använde som exempel på min blogg).

Widham sa...

Mary - En del av det du skriver, med kvalitativa data i >C>RM-system istället för kvantitativa är en viktig del i många moderna e-handelsystem, där man kan göra mycket exakta förutsägelser om kundbehov och skräddarsy erbjudanden efter dom. Nästa steg, att börja saluföra dessa data borde inte vara långt borta.

Mary X Jensen sa...

Äh Widham jag lovade rätta din typo, men hittar inte funktionen. Sorry - Men man fattar...

Jag vet att det finns en hel del funktioner i dessa system så det skulel oneligen vara intressant att se om och hur de används för att övertyga annonsörerna om internets förträfflighet.

Dennis Nilsson sa...

På amerikansk independent radio (http://www.am1090seattle.com)så pratade de häromveckan om en anrik lokaltidning som hade utgivits under mer än 100 år.

De skulle nu lägga ned papperstidningen och bara finnas på webben. Där skulle nyheterna uppdateras fortare än de kunde göra i papperstidningen. Eftersom omkostnaderna för webbtidningen var mycket lägre än för pappaerstidningen så behövde inte intäkterna vara i samma nivå som tidigare, och tidningen kanske kunde överleva.

Intreassant projekt.

Anonym sa...

Finns fortfarande en massa människor utan dator eller intresse för dessa datorer ute i landet vilket man emellanåt när man läser om hur "alla" använder Internet knappast kan se.Om man nu påstår sig vara så medveten om vad som händer överallt så borde väl även detta vara självklart !?.Gillar absolut inte en framtid där allt ska styras via nätet från räkningar till anställningsbevis mm mm.Böcker som är tusen år och mer finns bevarade vilket man förmodligen aldrig lär få uppleva med ett Word dokument i en dator.Internet och datorer har nog sin tjusning helt utan tvivel men att påstå att det är ett nytt media format i Messia form som somliga vill frambära denna teknik är ju helt uppå väggarna.Till detta krävs ännu mer övertygade från betydligt fler.Två gör ingen folkmassa.Inte tre eller fyra heller.Det är först när man uppnått en majoritet som detta verkligen kan anammas.Där är vi fortfarande inte oavsett vad somliga påstår.Ett enkelt sätt att kolla detta är att ge sig ut på t ex landet och stanna till vid första bästa stuga och fråga efter en dator.Gör om detta tio gånger så blir säkert sanningen en aning överraskande.Än så länge ....

Ghost

Dennis Nilsson sa...

@Anonym

"Ett enkelt sätt att kolla detta är att ge sig ut på t ex landet!

Det bor snart inga ute i landet, som samhällsutvecklingen ser ut idag så vill "alla" av någon anledning bara bo storstäderna.