Fantastiskt. Accenture betalar tillbaka pengar till Försäkringskassan för att de givit så dåliga råd. Även Logica är tydligen på gång att betala tillbaka. Det måste vara unikt. Kanske att de stora bolagen ser det som enda sättet att få möjlighet till nya uppdragen inom ramen för statens tjänster. Kanske just det är ett av villkoren. Vad vet man?
Man kan säkerligen fråga sig samtidigt hur stor kompetensen kring IT-system varit hos Försäkringskassan. Vem har hanterat projektet Försäkringskassan.
Jag har skrivit en hel del om detta tidigare och funderat kring hur Försäkringskassan kunde bli ett sådant sorgebarn. Ingenting verkade fungera. Människor fick inte sina medel i tid och i förlängningen ledde det till många trista situationer. Stefan Olowsson, IT-direktör på Försäkringskassan säger till CS att man nu kommer att arbeta utifrån och in och inte tvärtom som tidigare. Det är bra det. Kundens behov först. Den som har behov av Försäkringskassans tjänster behöver sina pengar i tid. Hyra och annat väntar inte.
Finns det något värre än när någon tjänsteman på stor förvaltning säger att vi har haft problem på grund av omorganisation? Då har man inte tänkt igenom hela projektet ordentligt.
2 kommentarer:
Mary, du skriver som om problemen är över. Det är de definitivt inte, jag har en kompis som varit sjukskriven i 4 månader och som fortfarande inte fått några pengar från försäkringskassan.
Datasystemet heter subsee och jag förstår inte varför de inte kollade upp detta system. Det har inte funkat någonstans. Värdelöst! Och det går ut över den sjukskrivne som inte får pengar på 3 månader.
Gillar din blogg!
Skicka en kommentar