fredag 12 juni 2009

Kryddlandet... äntligen

Det har varit mycket politik på sistone. Man tröttnar nästan och vill förflytta engagemanget till något annat. Trädgården behöver sig en rejäl tillsyn. Vi har haft ett par år med dödshotande sjukdomar här i familjen så fokus har legat på helt andra saker än grannarnas syn på maskrosor. Nåväl de brukar jag göra vin på.

Men i år är det tid över för att ta tillbaka initiativet från ogräset, den saken är klar. Idag blev äntligen kryddlandet rensat och fixat. Det har legat i träda ett par år och var synnerligen övervuxet. Men med lite nya kryddor och några gamla som fanns kvar så blir det helfint. Berget är rensat och ginsten som mörkade allt är friserad rejält nu. Runtomkring finns ett körsbärsträd med klätterrosen New Dawn och på andra sidan en Honungsros och en nyponros. Jag brukar sitta där på en stol och bara känna doften. I år ska jag göra det igen.





Landet innehåller diverse, citronmeliss förstås, lavendel för färg och doft, timjan många olika sorter, oregano, mejram, salvia, mynta till té. Ska skaffa en dragon och en malört så att jag kan få lite bäska droppar - det enda brännvin jag gillar (det blir en sup om året ungefär).





Det finns hopp i trädgården. Mitt nästa projekt är en kulle med lin. Jag ska så röda och blåa linblommor där och om det inte tar sig så blir det Honungsfacelia där i stället. Det blev flera säckar med gräs och mossa som måste forslas bort nu.




Inga kommentarer: