onsdag 3 juni 2009

Nu drar det ihop sig till EU-valet på allvar...

Jag ser en helhet i politiken och vill själv ge min röst till någon som också verkar för detta. Därför så har jag kryssat för Gunnar Hökmark. Han är en bra politiker och har erfarenhet av det han håller på med. Och han har mer självdistans än de flesta. Det är bra med personer som har både pondus och erfarenhet. I andra europeiska länder har man mer respekt för erfarenhet än vi många gånger har här. Därför är Gunnar ett bra val.

Expressen skriver om politikernas fiaskon på youtube idag. Det är möjligt att en del filmer är dåliga. Men Gunnar Hökmarks skojiga film om sig själv ger en bra bild av hur man också kan göra. Självdistans och perspektiv och humor. En mänsklig kandidat som på det här relativt enkla sättet skapar kontakt med omgivningen. Den filmen har haft 5992 visningar hittills.



Om det varit så att partierna bara hade haft en fråga var som var viktig så skulle jag röstat på Piratpartiet. Men nu ser jag många fler områden och därför tycker jag att det är viktigt med en politiker som jag gillar och har förtroende för.

Sofia har tagit ett liknande beslut, men valt annan kandidat. Läs hennes motivering.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

5 kommentarer:

Leif Ekstedt sa...

Jag har röstat på Gunnar!
Hade det varit riksdagsval hade han inte fått min röst. Upplever honom son en överlevare från de "gamla" Moderaterna och han överraskar med att vara en god representant för M i EU. Rätt plats för hans kapacitet.

Allt om Alliansen sa...

Klokt skrivet!

Offtopic: Vad tycker du om LAS, Mary?

Orwell sa...

Du bestämmer ju själv hur du röstar, men har du verkligen all information ang. Gunnar Hökmark?
Han ligger t.ex. allra sist i denna rankning angående telekompaketet:
http://www.laquadrature.net/wiki/Telecoms_package_directives_1st_reading_SE

För att inte tala om att en röst på moderaterna tveklöst kommer tolkas som en röst för FRA...

Mary X Jensen sa...

Orwell alla har sina för- och nackdelar. Gunnar har mest fördelar enligt mitt sätt att se.

FRA är en lag som riksdagen hanterat och man kan protestera på olika sätt. Jag gör det inte genom att lämna utan genom att försöka påverka internt. En dag så får man rätt. Men det gäller att vara envis. Man kan inte fastna utan man måste gå vidare.

Det finns fler än jag som fortsätter verka inom sina partier även om de inte heller är med på alla partiets ställningstaganden.

Olah - Vad gäller LAS så har den lagen en del att önska...

Orwell sa...

Jag tycker absolut att alla ska försöka påverka sina partier inifrån, men utan hotet om sämre valresultat kommer de inte få mycket uppmärksamhet. Det finns inget som säger att man *måste* rösta på det parti man försöker förbättra. Nu är jag inte medlem i något sådant parti, men vore jag det, och om jag tyckte att partiet i övrigt var värt det, skulle jag fortsätta försöka påverka inifrån samtidigt som jag antingen vägrade rösta eller röstade på nåt alternativ som inte står för övervakningssamhället...