Samtidigt som underhållningsindustrin och upphovsrättsinnehavarna vill sätta dit alla sina brukare med hjälp av civilrättsliga insatser i form av Ipredlagar och sanktioner med mera så säger guvernör Schwarzenegger att böckerna i skolan ska skrotas till förmån för datorer. Ungarna söker ändå all information via internet menar han och tycker att böcker är urmodiga. Ja rent av tycker han att böckerna är ute.
Det här blir mycket intressant när man börjar fundera över upphovsrättslagar och annat. Vem äger informationen och innehållet i det ungarna lär sig i skolan om de hittar det de behöver på internet? Hur ska då upphovsrättslagar kunna upprätthållas. Ska alla skolbarn jagas av upphovsrättsaktörerna? Nej, naturligtvis inte. Så kan det inte bli. Däremot så kan guvernörens uttalande öppna upp för en ny och välkommen diskussion om hur information och innehåll på internet ska hanteras. För enligt de principer som gäller idag så ska den som använder upphovsrättsskyddat material, musik, film, böcker betala lika mycket för det som för den fysiska prylen, skivan, boken, som kunde köpas före internet. Se TPB-rättegången, där de som tillhandahållit möjligheten (enligt domen) att komma åt upphovsrättsskyddat material dömas till skadestånd som vida överskrider något vi sett tidigare här i landet.
Så heja Schwarzenegger - han kanske sätter igång en ny och sundare diskussion nu kring hur vi ska hantera innehåll på internet i framtiden. Nya former för ersättning till upphovsrättsinnehavare måste fram. Snabbt. I denna något märkliga snurr om upphovsrättsskyddat material som förekommer drar man sig inte för något för att behålla gamla intäktsmodeller. Det är hög tid att tänka om nu.
Det roar mig att läsa att Fredrik Reinfeldt skulle vara den som startade Piratpartiet. Enligt SvD skirver många utländska tidningar om detta. Det är humor men det ligger dock en del i reflektionen om man tänker att Piratpartiet aldrig blivi så stort om inte Fredrik Reinfeldts regering bidragit till FRA-lagen, Ipred-lagen mm. Så på så sätt så har han en central roll i det hela. Nikke Index kommenterar det som står i Le Monde. Second Opinion har frågat piratpartiets Christian Engström som förstås dementerar. Han har å sin sida haft helt galna dagar på sistone. Christian tillhör liksom jag själv INTE de unga fjuniga fildelarna utan rösträtt som man populärt brukar säga om Piratpartiet. Ingen av oss jobbar för fildelning som en fri rättighet för att andra inte ska få betalt, utan mer för att skyddet av den personliga integriteten är viktig och för att en diskussion kring ett effektivt sätt för alla att fungera i informationssamhället. Där moderniserng av upphovsrätten kunde vara en idé.
Men vem vet Schwarzenegger kanske är på gång här nu och förändra alltihop? Google har redan börjat scanna in böcker och en ny pedagogik håller på att formas genom deltagarkultur. Du kan lära dig vad som helst på internet och dina lärare finns tillgängliga överallt i världen. I framtiden kommer man förmodligen att behöva få fram instrument som testar kunskap i stället för att i förväg bestämma vad som ska läras ut. Det är en spännande framtid...
De etablerade partierna har chansen att göra något av internetpolitiken nu. Då talar jag inte om den tekniska utvecklingen utan om den beteendevetenskapliga som också är en viktig aspekt att ta med. Moderate riksdagsmannen Karl Sigfrid föreslår att moderaterna ska tillsätta en extern grupp för att ta fram en ny internetstrategi för moderaterna. Piratpartiet har den personliga integriteten som sin enda fråga, än så länge.
(intressant)
Läs även andra bloggares åsikter om politik, ipred, pedagogik, internet, schwarzenegger, skolböcker, moderaterna, upphovsrätt
11 kommentarer:
För mig så var det definitivt Reinfeldt och hans agerande som gjorde att min röst tippade över till Piratpartiet. Innan hade jag, precis som du, bara sympatiserat med dem och deras frågor.
Men med partipiskan i hand så drev han även mig in i Piratpartiets fålla! ;o)
//Zac
Jag har inte lämnat moderaterna, men min ståndpunkt i frågan om internet står som bekant fast.
Fantastiskt kul att även du börjar inse detta!
Lyssna på Karl Sigfrid, han är den vettigaste personen inom moderaterna just nu, och den enda som har en aning om hur man vinner tillbaks röstare under 30.
Samtidigt så kom ihåg en grundläggande moderat värdering: man ska inte "förbestämma" affärsmodeller åt någon. Det är inte liberalt. Lägg istället er energi som politiker till att stifta vettiga lagar som skapar spelplanen, och låt entreprenörer komma med affärsidéerna.
Arnold förnekar sej inte.
Nätet är dock - än så länge - ingen källsäkrad källa för information och varje skolad pedagog vet vikten av - för att lära sej något av djup och vikt - att läsa, skriva, arbeta med penna och arbetsböcker, ha sin egen läsebok. Boken som fysiskt föremål och som läskamrat i det tysta är oöverträffad. Att hämta information på nätet via en mini-PC eller en mobil är inte samma sak som att bygga upp sin egen kunskap via varaktiga studier.
Men det där har få piratister begripit, som det tycks: att information och kunskap ej är samma sak.
Det ena är tom råvara, ettor och nollor, det andra sitter i den personliga hårddisken, i skallen.
Hörru Sergej - du läser inte den här bloggen så mycket va? Karl Sigfrid och jag är nämligen helt överens.
Embryo - formerna kommer att förändras framöver. Allt behöver inte se ut som det gör nu. Men distributioen av kunskap.
Inom utbildningsvärlden har vi funderat länge på en upphovsrätt som tillåter utbildningsmaterial att blandas, omförpackas, spridas och kreativt uppdateras. Det är en kultur som är högst levande idag och bidrar till levande lärande. På CFL (nu nedlagt) jobbade vi hårt med sånt. På Skolverket har vi däremot ingen utveckling rörande sådant. Så Sverige halkar efter. En viktig bit att förstå här, är att högkvalitativt utbildningsmaterial kostar mycket pengar att tillverka, även sådant som ligger på nätet. En CFL-kurs kostade i genomsnitt 500 000 - 1 000 000 kronor för att leverera bra kvalitet.
Mitt andra perspektiv, musikvärlden, har lite annorlunda problem. För musik och underhållning kan inte finansieras genom skatter eller licens på internetanslutningar. För fördelningsmodellerna är omöjliga. En ljudtekniker, en A&R eller en distributionskontorist, hur får de pengar för sitt jobb när en musiker drar in en miljondels euro på att bli spelad på Spotify?
Man distribuerar inte kunskap. Kunskap byggs inifrån, med hjälp av information, som kan distribueras.
Det är redan ett mycket stort - kanske det största - problem med piratkopierade läroböcker (är det konstigt att dom mesta piraterna häckar på Lappis?.
Hur ska dom som producerar, skriver, framställer, studiematerial, på nätet eller i tryckt form, kunna få betalt om man inte skyddar materialet med upphovsrätt?
Upphovsrätten är grundbulten till ett källstarkt och riktigt djupt digitalt bibliotek world wide. Med upphovsrätten som grund kan man förhandla fram licenser och avtal. Utan upphovsrätten kommer allt bli en urmjölkad smet av "information som vill vara fri".
Det handlar väl snarare om att kunskapsförmedling blir enklare med nya distributionsformer. Sen är det klart att kunskapen inom varje individ skapas av flera faktorer, både yttre och inre.
Upphovsrätten eller snarare betalning för nedlagt arbete måste lösas på något sätt. Det är inte optimalt idag heller. Det kan inte vara ett olösligt problem om viljan finns.
Jag undrar över allt pedagogiskt material som tillverkats de senaste 50 åren. Ta t.ex. centralprov i engelska eller matematik från säg 1970 - 2000. Även om det inte är heltäckande för att lära sig ämnet så måste det finna gott om uppgifter som lämpar sig i utbildningen. Kan inte dessa släppas fritt på nätet?
Jag uppfattade Arnolds uttalande som att skolbarnens litteratur skulle göras digital för att spara in kostnaderna för all tryckning och transport... inte att de skulle släppas vind för våg att själva leta reda på hemläxan.
Angående Arnold och digitaliserade läromedel. För ett år sedan tröttnade jag och några lärarkolleger på gamla läroböcker som såg ut likadana idag som när vi själva gick i skolan. Vi bestämnde oss för att utveckla ett eget webbaserat material som matchar en modern, framåtsträvande skola - surfa in på http://www.lararsidan.se/
Ett problem som vi stött på är naturligtvis upphovsrättsliga problem, men efter ett års utvecklande har vi ännu inte fått backa från några av våra ursprungliga tankar. Många med upphovsrättsliga krav inser vart vi är på väg och är beredda på att förhandla och hitta lösningar.
Sen handlar det naturligtvis om att inte göra om de traditionella läroböckernas misstag - att publicera faktatexter rakt upp och ner. Vari ligger det pedagogiskt innovativa i det. Nä, fram för nya sätt att lära och nya tankar om läromedel/MvhThomas
Skicka en kommentar