fredag 28 augusti 2009

Överdrivet att kalla det splittring i moderaterna...

Tidningen Fokus har idag skrivit en artikel om moderaterna och internet. De ringde upp mig och frågade lite om vad jag tyckte. Som gammal journalist så vet jag att det blir mer spännande att man drar på när man skriver, skapar lite drama. Kanske finns det någon konflikt att dra på. Det ökar läsvärdet markant. Nu framstår det som om jag tänker kandidera till riksdagen för att driva internetfrågor och kanske rent av i princip skapa splitter i moderaterna. Så är de naturligtvis inte, det skulle ingen vinna på. Hade jag velat skapa splitter och stöka till det skulle jag varit Piratpartist för länge sen. Men nu är det inte så.

Däremot så vill jag arbeta för att alla positiva sidor av internet i alla dess aspekter kommer fram i sin positivaste form inom moderaterna. Vad jag tycker om FRA och Ipred vet alla vid det här laget. Jag gillar inte att särintressen som underhållningsindustrin får möjligheter att agera som de nu gör och jaga runt bland internetanvändare. Jag vill att det är polisen som ska jaga gangsters och tycker att storkopierare ska sättas dit så att det ryker. Jag tycker inte heller om att FRA ska tråla runt och ha möjligheter att samla in allas digitala kommunikation för att man eventuellt ska hitta en terrorist. Det har visat sig att terrorister är lite smartare än så. Det lever sitt liv bland oss andra och avstår från att utmärka sig. Så nog känns det som om det handlar om att finna nålar i en höstack, Jag vill inte vara med i den där höstacken, har inget me´t att göra så att säga. Förvisso säger många politiker nu att det gäller inte svenskar, för att lugna kanske. Men, det går inte att avgöra om det är en svensk eller inte som skickar meddelandet utan att man tittar i det. Det är det trista.

Bara så att det är klart nu. Vi befinner oss för närvarande i en situation där det gamla står mot det nya, alla vet om det. Det finns osäkerhet hur detta ska hanteras. Vissa känner sig hotade andra blir bara glada och ser möjligheter. Internet har förändrat våra kommunikationsmöjligheter, alla är överens om det. Att stoppa upp samhällsutvecklingen är svårt och jag tror att man drar för långtgående slutsatser åt båda hållen. Den ena sidan vill reglera det hela den andra vill ha det helt fritt. Det är inte så enkelt. Världen är inte svart eller vit. Det handlar snarare om att öppna upp för båda sidor och försöka få dem att förstå varandra. Och se vad som finns däremellan. Det handlar om att förändra, anpassa och utveckla.

Så den som tror att jag tänker bli en bråkstake i de här frågorna tar fel. Däremot tänker jag med en dåres envishet försöka jämka samman alla de olika perspektiv och aspekter som finns och försöka se vad som händer med oss som individer - människa- maskin - beteendevetenskap. Jag tycker vad jag tycker men inser faktiskt att jag inte själv är likriktare vare sig i den här frågan eller någon annan. Det handlar om att samverka när man ingår i en grupp. Annars kommer man ingenstans. Ibland tar det tid. Vad gäller internt så går det både fort och tar tid. Det gäller att inse det.

Jag gillar inte konfrontation, jag gillar diskussioner där man tar del av varandras erfarenheter och kunskaper. Vi är alla bara små kluttar i universum och även i cyberrymden.

(intressant)

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

Sgt Pepper sa...

Tråkigt att höra Mary.

Du kommer alltså att bli en "grå" politiker, som inte vill göra något väsen av sig.

Frågar du mig så tycker jag nog att det inte är vad Riksdagen behöver. Det finns redan 348 st sådana.(en tjej är undantagen).
Vad som behövs är någon som vågar stå för sin åsikt, inte böjer sig för partipiskor och kompromissar med sitt samvete.

Mary X Jensen sa...

Jag har aldrig sagt att jag kommer att ge mig på varenda fråga. Jag skulle stå upp för sånt jag tror på, men vill inte utlova bråk och split för varje sak. Man måste välja sina krig menar jag. De som känner mig vet att jag står upp även i de värsta stormar. Oftast är det bara jag och stormen kvar på slutet ;-).

Men kan man resonera sig fram till en lösning är det bättre än att slåss. Därmed inte sagt att man ger sig. No no...