måndag 2 november 2009

Vem driver opinion - inte statliga företag...

Härförleden slog Systembolaget upp en stor reklamkampanj där man glatt talade om att monopolet var det bästa sättet att sälja alkohol på. Detta fick riksdagsmannen Henrik von Sydow att reagera, han skrev ett brev till Magdalena Gerger som är VD på bolaget. Statliga företag ska inte bedriva opinion och propaganda är hans klara besked.

Idag drack Henrik von Sydow kaffe med Systembolagets VD och klargjorde sina synpunkter och som han säger gjorde sitt "budskap hyggligt klart och konkret" . Han vill också få klart för sig kostnaden för det hela. Reklamkampanjer ska inte vara skattefinansierade menar Krohniskt och utvecklar tanken på sin blogg.


(intressant)

Resumé,

4 kommentarer:

scaber nestor sa...

Detta får mig osökt att tänka på det stora antal gånger Ingvar Åkesson var ute i pressen och opinionsbildade för FRA.

Konsekvensanalys nån?

Mary X Jensen sa...

Det har du rätt i...

PW sa...

Statliga verk, myndigheter och företag ägnar sig gärna åt opinionsbildning. Så även Vägverket som i sina kampanjer mot användandet av dubbdäck inte drar sig för att tänja på sanningen. Man skulle kunna tro att deras mål var säkra vägar och säkert användande av fordon men nej. Man väljer att saluföra åsikten att dubbdäck är av ondo pga. partikelutsläpp. Att dubbdäck med all säkerhet räddar fler liv än dessa partiklar tar tiger man om.

Stocken sa...

Samma sak gäller väl på sätt och vis datainspektionens generaldirektör Göran Gräslund i dagens SvD