torsdag 18 februari 2010

Jag tar gärna en styrelseplats men vill inte bli inkvoterad...

Ständigt på tapeten är frågan om kvinnor i bolagsstyrelser. De finns men de är inte många. Tyvärr. I en artikel i SvD idag skriver Jan Almgren att nätverken för kvinnor till styrelseplatser har funnits sedan 2000-talets början, ja faktiskt tidigare än så, men de har inte gjort så stor nytta. Det verkar också sant. För det är nog trots allt så att vi måste vara tillsammans för att förstå varandra. För det handlar mycket om det tror jag. Många gånger lever kvinnor och män i olika världar och det kan behövas någon slags katalysator däremellan. Vi lever i en social konstruktion ska vi komma ihåg. Det är inte enkelt att bryta sådana.

Å andra sidan så är vi kvinnor inte särskilt bra på att hjälpa varandra heller. Det är mycket som styr här. Jag minns en finare middag jag var på där jag stannade kvar i herrummet och diskuterade olika frågor livligt med männen. En av kvinnorna kom och hämtade mig! Det var ju inte så att jag var där i egenskap av någon slags vamp precis utan just att vi hade ett konstruktivt samtal om aktuella ämnen. Mycket märkligt tyckte jag som kan anse att man ska bryta formen ibland när den är opraktisk. Men det är faktiskt inte enkelt att vara frispråkig, våga uttrycka sina tankar och säga emot eller ska vi säga diskutera när man är kvinna. Förväntningarna är annorlunda på oss av någon anledning. Jag har till och med blivit tillsagd att kanske vara mer ödmjuk och inte så tydlig med vad jag kan för det triggar negativt. Sagt till mig av en kvinna. Hade jag varit man vore jag förmodligen mycket framgångsrik idag på grund av just de egenskaperna. Men tyvärr.

Idag sitter jag som ledamot i ett kommunalägt bolag. Det går alldeles utmärkt. Så är det någon som är intresserad av en erfaren beteendevetare med kommunikation som största intresse så går det bra att höra av sig. Kolla min Linkedinprofil. Jag sitter gärna i ett par styrelser till.  Den kvoterade vill jag dock inte vara.

I samband med att jag säger det hör jag hur några drar efter andan. Åh - hur kan hon? Varför inte menar jag.

(SvD)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: