onsdag 17 februari 2010

Nya rutiner för att kandidera...

Per Schlingmann, Catharina Elmsäter-Svärd och Sten Nordin klargör att det måste till nya tydligare regler för nominering till förtroendeposter i moderaterna i DN idag. Det är självklart viktigt att man gör en rejäl genomlysning av problematiken kring valprocedurerna, dessutom mycket välkommet. Har det fuskats och brutits mot regler är det allvarligt och det får konsekvenser för enskilda. Det är partiledningen väldigt tydlig med. Att veta vad som är vad i detta ärende är svårt att avgöra och ingen av oss vet ännu exakt vad som hänt. Å ena sidan så handlar det om att ragga medlemmar vilket borde uppmanas så att vi blir fler aktiva. Om de sen väljer att kryssa värvaren ifråga är inte så konstigt. De har en personlig kontakt och det blir självklart på något sätt.

En fd. chef till mig berättade om ett tillfälle då han som vitvaruförsäljare råkade köra vilse, han gick ur bilen för att fråga efter vägen. Hamnade då mitt i ett sällskap av egnahemsägare som diskuterade vilka vitvaror de skulle köpa för att få ett bra pris. Han drog in årets budget den kvällen på sin felkörning. Var ordern hans? Ja självklart. Oavsett om han gav av sin rabatt till köparna eller ej. Likadant kan det vara att värva medlemmar till en politisk förening. Jag menar inte att man ska betala andras medlemsavgifter, men å andra sidan så är det väl inte lag att ett politiskt parti ska ta ut medlemsavgifter?  Om man nu tänker tanken lite längre...

Har man medvetet köpt röstsedlar eller betalt medlemsavgift för många i avsikt att reglera valresultat och det är emot reglerna så är det en helt annan sak, då har man manipulerat resultatet. Det går på sätt och vis att jämföra med att man i lokalföreningen är ett gäng som kommer överens om att rösta på viss person och inte på annan. Det är då frågan om få personer sammanlagt så det är tämligen enkelt att påverka resultatet. Om man vill. Det är inte heller bra.

Problemet kanske rent av finns i nomineringskommittéerna? Det är möjligt att de ska vara centralt valda och arbeta efter metoder som är gemensamma för alla moderatat föreningar. Hur som helst oavsett vad man säger så uppstår det alltid en viss form av subjektiva värderingar i dessa nomineringstider. Det är inte alltid kompetens som avgör var man hamnar på en kandidatlista precis, utan helt andra variabler. Detta har vi alla som är aktiva erfarenhet av på olika sätt. Ibland går det bra och ibland går det dåligt.

Att tolkningen av transperens och öppenhet kring själva utredningen skulle vara lika med att offentlighetsprincipen skulle råda har nog vissa fått om bakfoten. DN försökte få ut valsedlarna. Det ska de förstås inte ha. Detta är en internprocess i moderaterna trots allt och det ska också respekteras. DN berättar inte öppet om sina interna problem. Tittar man i andra partier så finner man precis samma sak.

På Torget och vid tillfällen man talar med andra partister får man veta om ränker och processer som pågår för att få bort vissa och att få upp andra på listorna. Så går det till - och fördelen med den här affären om man kan säga så är att det kommer upp till ytan. Det finns säkerligen anledning att rannsaka sig lite här och var. Den politiska processen kan var minst sagt märklig. Det skulle nog behövas lite transperens både här och där i partierna. DNs ledare beskriver problemet på ett tydligt sätt. Precis så är det. Jag hyser dock gott mod vid att moderater och utredningar fixar till den här historien och att vi som parti snarare kommer att gå stärkta ur den än tvärtom.

Själv tycker jag att kompetens ska vara den rådande variabeln. Men dit har vi en bit att gå.

Nåväl jag hamnade trots mitt stora engagemang för partiet på plats 20 på vår kandidatlista till fullmäktige, det är väl så där. Jag har planer på att försöka kryssa mig lite högre upp genom att vara mer aktiv på hemmaplan än jag hittills varit.. Vad säger ni? Ska jag göra det? Kommer det att ge effekt?

Uppdatering:  Mårten Schultz har lagt juristens aspekter på det hela. Läs det



(intressant)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

8 kommentarer:

Esse sa...

Från vad som står att läsa i DN och annan press så verkar det som om fler och fler moderata politiker dras in i härvan nu. Det verkar även som om moderata politiker ända upp i Riksdagen kan ifrågasättas.

Att som du hänvisa till en "internprocess" när det som nu uppdagas på goda grunder kan misstänkas vara utbredd politisk korruption tycker jag är sorgligt och en smula naivt.

Juris doktor Eva Stenborre, expert på relevant lagstiftning, anser att anklagelserna och det som hittills framkommit i media är så pass allvarligt att det borde föranleda åtgärder av polis och åklagare:http://www.dn.se/nyheter/valet2010/m-fusket-fall-for-aklagare-1.1047063

Jag kan inte annat än att hålla med. Är det så att vi har inte bara en utan flera (M) politiker som misstänkts ha aktivt valfuskat sig till sina nu löpande mandat, inklusive riksdagsmandat så måste saken utredas fullt ut och i öppenhet.

Brott av det här slaget, oavsett vilken partifärg det förekommer under är ett direkt och allvarligt hot mot vårt demokratiska system. Utredningsprocessen kan inte lämnas till partikamrater som smiter ut bakvägen från partilokalen utan att svara på en enda fråga från pressen.

Tvärtom så börjar det redan nu stinka mörkläggningsförsök om hela tillvägagångssättet.

Magnus Carlbring sa...

"Jag har planer på att försöka kryssa mig lite högre upp genom att vara mer aktiv på hemmaplan än jag hittills varit."

Jamen det tycks ju bara vara att hala upp plånboken och knacka dörr: Bli medlem och rösta på mig och tjäna en slant!

Allt kan köpas för pengar. Det är ju kapitalismens credo.

Moderater förnekar sig icke.

Vågen!

Mary X Jensen sa...

esse - innan vi vet mer så är det en intern process... Det som framkommer under utredningen kommer att tala om vad som gäller i fortsättningen.

embryo jag lär inte betala något för att få extra kryss, där emot skriver jag här på mitt personliga sätt att vara politiker. Jag räknar med ett kryss från dig ;-) för att du gillar mig så bra.

Magnus Carlbring sa...

Det vore nåt va: Stoppa pressarna. Embryo kryssar i höger ruta.

Näru.

Jag hoppar långt ut till vänster och sätter ett fett kryss i den rödgröna rabatten. Det krysset ska växa till ett stabilt fundament. En ny början.

Ur ett kryss ett helt ord: Solidaritet.

Magnus Carlbring sa...

Stoppa pressarna II:

DN idag: "Enligt uppgift till DN.se ringer just nu ett flertal moderater på valbar plats i Stockholms stad runt till medlemmar och uppmanar dem att säga att de betalt sin medlemsavgift – trots att de inte gjort det."

Det här är ju alldeles bisarrt. Var är egentligen toppen på detta isberg? Vem sitter högst upp? Hur utbredd är den här lögn- och köpekulturen och det här fuskvärvandet?

Håll i dig, men det är inte utan att man faktiskt anar att det här partiet du representerar skälver på riktigt allvar plötsligt.

Mary X Jensen sa...

embryo, haha. Man kan alltid försöka.

Har du läst uppgraderingen, Mårten Schultz artikel? Intressant.

Jag avvaktar tills jag vet mer nu. Höna eller fjäder.

Hur som helst så har min egen påse helt rent mjöl i valprocessen. Jag tillhör länet.

Esse sa...

"Det som framkommer under utredningen kommer att tala om vad som gäller i fortsättningen"...det är väl det som är hela grejen?

Det som framkommer kommer att vara det som den s.k utredningen vill ska framkomma eftersom hela utredningen är hermetiskt tillsluten och de som "utreder" är partikamrater till de som utredes, och i vissa fall enligt media och källor inom (M) uppges vara insyltade i härvan sen flera år tillbaks.

Jag vidhåller att när förtroendevalda politiker under pågående mandatperiod på goda grunder inte bara misstänks för korruption utan i åtminstone ett fall bevisligen är korrupt så är en oberoende utredning av polis och åklagare absolut nödvändig.

Magnus Carlbring sa...

Juridik eller inte. Här avslöjas lögner och en pur egoism som gör att folk undrar vilka människor som egentligen är verksamma inom det regeringsbildande partiet.

Sorgligt att säga är jag dock inte särskilt förvånad. Redan vid utnämningarna av ministrar avslöjades ju en genant brist på ärlighet och mängder av fusk - allt för att sko sig på andra och för egen vinnings skull.

Politiker ska tjäna folket, inte tjäna på folket.

Och det sa inte en moderat. Det sa ett embryo.