Kullin på Media Culpa har sammanställt sin återkommande undersökning - Bloggsverige 5 och konstaterar att i år är det modebloggarna som är starkast och förra året var det vardagsbetraktelser. Han har frågat 2251 bloggare och bloggläsare om deras syn på bloggandet i Sverige. Att en bloggare är lika trovärdig som en VD är intressant (sid 15). Men att bloggläsare har liten tilltro till att sociala medier kommer att påverka deras val av parti i valet är också en tanke att fundera kring. Att bloggare tjänar stora pengar på annonser är inte heller sant. Det är bara få som gör det.
Man kan undra vad som driver oss som skriver opinionsbloggar, många gör nog det också. Tror att det ganska enkelt kan sammanfattas i ett ord - samhällsengagemang. Det räcker med det. Vi blir en del av samhällsdebatten genom att just samtala. Vi diskuterar om det som pågår i debatten i tidningar och annan media, vi diskuterar med varandra och det pågår hela tiden. Ett ständigt pågående samtal. Jämför den politiska aktiviteten med det som pågår på lokalplanet. Så klart att bloggares politiska aktivitet är viktig. Problemet är snarast att den inte passar in i organisationen i övrigt. Kommer tid - kommer råd... Vi engagerar många hundratals, kanske tusentals personer varje dag. Jämför det med antalet aktiva på föreningsnivå.
Så även om vi är en liten grupp jämfört med modebloggsgänget så är vi i alla fall en väldigt aktiv grupp och framför allt får vi igång samtalet över och igenom partigränserna. Vi är inte bara megafoner... Dock har allt sin plats. Broschyrer och envägskommunikation fungerar det också. Men engagerar det? Kanske, men inte på samma sätt.
Bloggsverige 5
View more presentations from kullin.
Läs även andra bloggares åsikter om politik, val2010, moderaterna, bloggare, opinionsbloggare,
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar