tisdag 6 april 2010

Vi ska inte ha krig...

I helgen presenterades en riktigt äcklig film via Wikileaks om mord i krig. En dödsskjutning i Bagdad 2007. Civila gick åt och människor beter sig som djur. Det är fruktansvärt, men inte helt ovanligt.  I trängda situationer blir vi avtrubbade och i grupp följer vi efter de andra. Hjärnan blockeras och vi börjar bete oss som vettvillingar och tycker inte ens att det är fel i stunden. Ångesten kommer efteråt om vi ens kommer ihåg vad som hänt.

Hela internet och annan media talar om filmen och det som hände. Det är fruktansvärt, men vem har någonsin trott eller sagt att det som sker i krig är snyggt och fint och ordnat? Det är min reaktion på detta. Tyvärr så tror jag inte på människan som enbart god. Vi försöker kanske, men vi lyckas aldrig helt ut. Jag tror inte på krig. Oavsett var det sker. Krig ska bort. Hur vi ska få det att hända vet jag inte. Men spontant är det vad jag känner.

Sophia B på Dexion är inne på mina tankar när hon skriver "Min syn på samhället och människorna, som bygger på att människor framförallt skall ha makt över sig själva, inte andra och att demokratiskt tillsatta makthavare och av dem tillsatta tjänstemän och andra maktutövare skall ha en starkt begränsad makt över medborgarna, beror inte i första hand på att jag inte tror på människans inneboende godhet. Nästan alla människor strävar efter att agera gott."

Isobel beskriver sina känslor i en bloggpost.


Varje gång jag ser en krigsskildringar tänker jag på barnen och hur rädda de måse vara och hur vi som ska kallas vuxna ställer till det för dem. Det är inte krig vi ska ha, det är kunskap som måste förmedlas. Det må låta naivt i mångas öron men egentligen är det inte svårare. Eller hur?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Krig är "big business", det finns fantastiska mängder pengar att tjäna för vissa aktörer. Därför, med två världskrig i färskt minne, fortsätter oroshärdarna att blossa upp, nästan alltid med geopolitiska förtecken.

Tankeexperiment: hur bygger man upp ett världssamhälle som omöjliggör krig?

Magnus Carlbring sa...

Samma sak hände i Vietnam. För snart 50 år sedan.

Ingenting är nytt under kolonialismens himmel.

Det handlar om människosyn och människoförakt.

stefolof: Man lägger ned vapnen. Alla lägger ned vapnen. Det är enda lösningen. Men det krävs mod.

Anonym sa...

@embryo: Hur får man alla att lägga ner sina vapen?

Magnus Carlbring sa...

Inte vet jag.

Men det enkla är det svåra. Hela världen måste göra en Gandhi. Lägga ner. Kör ner stridsvagnarna i Nilen. Sänk hangarfartygen i Marianergraven. Avaptera stridsspetsarna.

Man får sätta något nytt i deras huvuden.

Bygg en enorm rymdfarkost.

Ha kul tillsammans.

Man får göra som man gör med barn. Avleda. Ge dem alternativ.