tisdag 4 januari 2011

Betala 8000 annars...

Uppdatering: Verkar vara som om någon skrev en kommentar till annan person men sedan drog tillbaka kommentaren, men den hann hamna i min mail innan dess. Så kan det gå. Hur som helst så kunde det varit möjligt det här - men inte på mitt IP-nummer. Man kanske räknar Youtubefilmer. Men då får man sätta dit varenda bloggare. Jag vet faktiskt inte hur det fungerar det där. Alla gör det.

Om det här trams eller allvar vet jag inte men det kom som ett mail avseende denna bloggpost
Ska jag polisanmäla?  Jag tror att jag gör det.

Jag har ingen aning om att jag har laddat ner nåt, jag håller inte på med sådant och har aldrig gjort... eller vad är det här? Bara larv? Obehagligt hur som helst, rena utpressningen.

Om det är någon som behagat skämta - maila mig gärna då.

************************************

Kommentar som bara syns i mitt mail. Inte i kommentarerna på bloggen. Spamfilter?

Zentropa Film har lämnat en ny kommentar till ditt inlägg "Ocker med lagens hjälp...":


"Dear "Anonym" who clearly states "don't do the crime if you can't do the time",


We have evidence beyond any reasonable doubt that your IP address has been involved in (other than commenting on blogs and trying to be Internet police) downloading and spreading copyrighted material.


Since you probably are eager to practice what you preach, please deposit a sum of 8.000 DKK to Zentropa Film, IBAN: DK50 0040 0440 2461 57.


The payment should be received before the 31st of January 2010. If you fail to pay this fee we will bring legal action against you.


Regards,
Mikkel Maltha
Zentropa Film
Filmbyen 22
2650 Hvidovre Danmark "

***********************

Intressant

8 kommentarer:

Kristoffer Forsgren sa...

Utpressning kan man absolut kalla det, även om jag är benägen att tro att det rör sig om någon sorts bluff.

Missminner jag mig inte kallas sådant där även "rättsstridigt tvång". Uppdatera gärna med vad som händer, är det verkligen filmbolaget som äger kontot?

Tycker absolut att du ska polisanmäla det hela!

Anonym sa...

Tror inte det är äkta.
Kolla vem som vill ha pengarna och varifrån mailet kom.
Låter lite konstigt att ett filmföretag skulle uttrycka sig så som mailet är skrivet.
Uppdatera oss gärna!

Mary X Jensen sa...

Det kan vara ett skämt förstås. För så klantiga är de nog inte på skivbolaget.

Men det skumma är att det inte kom upp som kommentar på bloggen utan bara som ett mail till mig. Kanske att det hamnade i ett spamfilter.

Mary X Jensen sa...

Anonym - jag håller er uppdaterade.

Anonym sa...

Fy det var inte kul alls.

Jag skulle ha polisanmält rakt av. Även om det skulle vara ett skämt så är det bra att visa var man står.

PS. Håller på dig till fullo i denna frågan

MvH iMike.se

Jansandred sa...

"If you fail to pay this fee we will bring legal action against you." Det låter som ett bättre Nigeriabrev, fast på svengelska: "I have studdied inglish by Hermods very much." Definitivt fejk.

Anonym sa...

Citat från SvD:

"Betala 10000 kronor eller så stämmer vid dig på det femdubbla, skrev filmbolaget Zentropa i ett varningsbrev till tyskar som hade laddat ner Lars von Triers film Antichrist illegalt. Brevet räckte för att få 600 tyskar att självmant betala skadestånd på totalt sex miljoner kronor. Enligt tidningen Politiken måste man i Tyskland inte bevisa vem som laddade ner utan bara vems dator som användes, ett system som filmbolagen nu föreslår även på hemmaplan. Precis som i Sverige är det i Danmark svårt att driva processer om illegal nedladdning."

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/kravbrev-gav-sex-miljoner_5834867.svd

Johan sa...

Jag tror du kan vara lugn. Har dom inte hört av sig igen nu när sista betalningsdatum är elva månader utgånget så lär det nog vara fejk ;)