tisdag 1 februari 2011

Carl Bildt tycker att det fria ordet är viktigt...

Uppdatering: Jag har fått kritik för att jag säger självklarheter här. Själv tycker jag att även såna tål att upprepas. Till slut blir det en sanning... Att leva som man lär som de skriver på Expressens ledare.


Det är med stor glädje jag läser att Carl Bildt tycker att friheten på internet är viktig. Det fria ordet är viktigt säger han. Carl Bild är en av de politiker som är allra mest och närvarande på internet. Det har han alltid varit och det skulle glädja mig om han fick mer att säga till om i dessa frågor för han har känslan av hur man använder de sociala medierna. Han skriver snabbt, kort och engagerat och han har kommentarsfältet tillgängligt och ger sig ibland in i diskussionerna. Han har rätta känslan. Förvisso varnar han för Wikileaks eftersom det är nödvändigt att kunna hålla samtal under sekretess utan att det kommer ut. Nu tycker nog jag för min del att det mindre handlar om Wikileaks än om hur man förvarar och hanterar hemlig information. Att den överhuvudtaget kan komma ut är en viktigare fråga att ta ställning till. I takt med att övervakningslagarna duggar tätt så uppstår det allt fler platser där det går att läcka information, det är en förutsättning för medias möjligheter att kontrollera och granska makten och för att säkerställa yttrandefrihet och källskydd. Sveriges Radio öppnar nu Radioleaks så att känslig information ska kunna överlämnas på ett säkert sätt.

Det ligger i tiden.


Även Fredrik Reinfeldt har uttryckt liknande den senaste veckan. Det är mycket som har hänt på det utrikespolitiska planet och i Egypten så stängdes internet ner och mobiltrafiken likaså. Det hjälpte inte. Fredrik Reinfeldt påpekade i agenda att människor med tillgång till sociala medier och internet får smak på frihet. Så rätt han har i det och kanske att det genom de senare händelserna även börjar gå in i medvetande på många plan. Folkets röst reste sig och vi få se vart det bär hän. Det är en fanastisk sak att få delta mitt i alltihop på internet med hjälp av Al Jazzeras ständigt uppdaterade onlinekanal, på twitter och i de sociala medierna. Vi som håller på med internet vet hur sårbart den frihet vi har där kan vara och det är bra att den insikten öppnar sig lite överallt.

Sociala medier har betydelse och det är på mer gott än på ont. Svårigheten är ju att allt man gör tolkas på olika sätt, av andra. Vissa männsikor kan inte abstrahera utan kopplar allt till sig själva eller tror att det som skrivs bara handlar om den som skriver. Det blir verkligen fel ibland. Det finns de som exempelvis tycker att jag ska tänka på vad jag skriver på min Facebook till exempel. Det är helt absurt egentligen. Där förs mest funderingar och allmänna tankar jag har som luftas och andra hänger på. Det kan ju handla om allt från färgen på något man sett, vad man ätit, till lite djupare filosofiska tankar kring vad som helst. Jag angriper aldrig personer utom i direkt debatt. Diskussioner om allt. Det blir som ett livselixir.

Nej ni - Facebook, sociala medier och de tankar som förs där tillsammans med andra är för värdefullt att ge upp. Den som inte klarar av en enkel debatt kanske inte ska vara där och framför allt inte försöka släcka andra.

Det är nya tider nu... Vi talar med varandra och det mesta är inte hemligt.



Carl Bildt i Expressen

Inga kommentarer: