söndag 6 februari 2011

Indignation är också farligt - därför transparens...

Ingen som bor och lever i Österåker med omnejd har kunnat undvika den stora "politikerskandalen".  Den har gått runt i media mest hela tiden i både tidningar och på TV-nyheterna de senaste veckorna. Det handlar om arvodeshöjningar, det handlar om ett måleri och det handlar om en avtackningsfest. Så här funderar jag kring saken... Uppdatering: Jag vill påpeka att det som skrivits är helt min egen tolkning av situationen. Så som jag betraktar den.

Oppositionen har startat det hela i media och tar poängen just på indignationen som så lätt får fäste. Så här kan man inte göra med skattemedel. De ska gå till olika verksamheter. Vilka tror de att de är politikerna? Hur kan man ha en så dyr fest? Det är bedrägeri, förskingring av skattemedel säger andra. Antagonister vill se huvuden falla och många säger till mig. Du måste skriva om det här. Du måste stå för de moderata värdena osv. osv. Det hetsas rejält även mot mig och min person vill jag lova och jag betraktas som ansvarig eftersom jag är förtroendevald som ersättare i kommunfullmäktige. Jag betraktas också som korrupt för att jag deltog i kalaset och för att jag inte stoppar det hela eller kräver kommunledningens avgång. Det finns en övertro på enskildas möjligheter enligt min mening.

Jag tycker att det finns detaljer som gått fel här och anser att man borde ha förutsett det. Indignation och chansen att klaga ska inte underskattas och därför gäller det att hålla saker utanför den möjligheten och man bör även fundera kring de symbolvärden vissa handlingar har. När media är på gång så vänds det på varenda papper och helt oanade vinklar dras fram för att säkerställa dramatiken - den som inte uppfattat det har för snäv vinkel, man måste höja blicken och inte fastna i detaljerna och hänga sig kvar i de enstaka, det är först i ett sammanhang de får sin förklaring. En bra jämförelse är hur den svenske SVT-reportern i Kairo beskrivits. Stora rubriker i tidningen om hur regeringen i Kairo alternativt militären eller polisen knivskurit honom nästan till döds och rövat bort honom till okänd plats. Det var en ren krigshandling i rubrikform. Idag är han tillräckligt stark för att tala själv och säger att han blev påhoppad av ett ungdomsgäng. Det är en viss skillnad eller hur? Den som förfasade sig över de första rubrikerna i det fallet torde vara besvikna idag. Det är alltid så att det finns något mer än det rubrikerna skriker ut. Alla som läser nyheter ska vara medvetna om det. Likadant är det åt andra hållet, vissa händelser och personer kan förskönas och bakom ligger både det ena och det andra som man inte vill ska komma fram. Kontentan är att man ska läsa allt med kritisk hållning. Det är lättare sagt än gjort och missar gör vi alla. Det är lätt att dras med i den allmänna kalabaliken.

Jag tycker inte att den uppståndna situationen i vår kommun är lycklig på något sätt. Jag tycker inte att det är bra att det verkar som om det inte var koll på kostnaderna kring avtackningsmottagningen som åker runt i pressen. Ingen vet exakt. Om man vill vidga sin blick lite så kan den också ses som en marknadsföringsåtgärd för kommunen i och med att det skiftas ledning här. Det var en trevlig normal mottagning och jag var själv där och såg med egna ögon hur man med ganska enkla medel förvandlat en väldigt ful lokal med tegelväggar och gammal gymnastiksalskänsla genom att drapera den med tyg och i mitten ställa upp ett buffébord med inte särskilt märkvärdiga smårätter. Det skrivs om sparrissoppan som om det vore lyxigt värre (se mitt recept nedan). En tämligen normal mottagning faktiskt. Det serverades knappt någon alkohol alls så det kan man inte heller slå ner på. Så ryktet om överdåd är betydligt överdrivet., däremot var det trevligt

De negativt inställda räknar kostnad per kuvert. De positivt inställda ser till möjlig goodwill för kommunen. Jag ser mer till det senare som viktigt i det här fallet. Det kom många intressanta personer som i egenskap av sina roller kan påverka kommunens möjligheter i positiv riktning på olika sätt. Man ska inte bortse ifrån det. Man kan också tänka att det är billigare att inreda en lokal vid ett enstaka tillfälle än att bygga en ny för festliga tilfällen som sällan används. Hur vore det att tänka så?

Det man kan klandra är att det inte verkade som om ansvarig, vem det nu var för där finns inga fakta, hade koll på kostnaderna eller ska vi säga koll på vad det skulle kosta  Enligt media i alla fall. Utredning pågår och vi lär få veta hur det verkligen ligger till. Det är ingen raketforskning att få ihop ett festprojekt mot budget precis. Men jag tror att det menades väl och det ska man också ha med i åtanke här. Alla begår misstag och man får göra en pudel och försöka lära sig av saken. Be om ursäkt rätt upp och ned för att det uppfattats på ett sätt som man inte tänkt. Inte försöka försköna eller skylla på andra och låtsas vara ovetande. Det är bättre att vara den som blir ihågkommen för att göra ett misstag än för att vara den som ljög om saken, även om lögnen var vit så att säga. Sådant glöms inte bort. Det kan faktiskt vara så att man inte själv uppfattat något som fel och då får man säga det. Konstruerande av svar för att det ska passa blir aldrig bra för det genomskådas alltid. Bättre att blotta sin strupe och ge sin egen bild. Media kommer alltid att vända saken till något som kan ge bra rubriker. Innehållet är inte lika noga som att det skapar känslor.

De negativt inställda talar om jäv, korruption, försnillande av kommunala medel med mera, det finns ingen ände på allt det förskräckliga som vissa nu gör till huvudsak. Huvuden ska rulla och dramat är igång. Själv funderar jag mest på sans och balans. Det var olyckligt att det blev dyrt om det nu är så. Det krävs uppenbarligen en uppstramning av rutiner och ökad kännedom om hur saker och ting ska gå till. Bättre att informera om hur man gjort och tänkt än att försvara det hela. Det är nog mest i informationen det brister, det är i alla fall min övertygelse utifrån det jag känner till.

Det är också olyckligt att det blev diskussion om arvoderingen av politiker på det sätt som skedde på senaste fullmäktige. En massa siffror och arvoden skulle naturligtvis ställts mot arbetsbeskrivningar för varje enskild roll och en fullödig presentation av kommunens nya organisation skulle visats. I stället presenterade siffror för sig och lämnade öppet mål för den som gärna räknar på procenten och avgränsas av siffror utan innehåll. Det handlade mer om personer än om sak. Så som det ofta blir när sammanhanget presenters bristfälligt. Det är inte lätt att få andra att förstå hur man tänker om man inte talar om det.

Jag tror att såna här misstag kan undvikas genom transparens och stor öppenhet med allt som sker i en kommun liksm på andra ställen. Genom att låta omgivningen göra egna tolkningar av det som sker på enbart detaljer så öppnar man upp för diverse möjliga varianter av händelseförloppet. Allt tolkat ur vars och ens erfarenheter och kunskap av både livet och sig själva. Det är väldigt olyckligt. För alla. Det har brustit i informationen på olika sätt det är uppenbart. Sen att det alltid finns de som vill dramatisera olika händelser kommer vi inte ifrån. Ibland har de rätt och ibland har de fel. Har fel begåtts så ska det naturligtvis fram och den som är ansvarig ska stå till svars. Men det gäller att ha reda på fakta i saken och inte bara döma på fördomar och personliga föreställningar. Det gäller att ha alla fakta på bordet innan man dömer. Rykten biter sig fast och det blir som viskleken - det som kommer ut är inte samma sak som det som gick in.

Jag gillar inte allt som alla gör och jag uttrycker det också öga mot öga. Inte alltid populärt, men mindre fegt än att dra in hela omgivningen som sköld. Det finns säkert de som nu anser att jag inte skulle skrivit detta inlägg heller för den delen och kommer att ta avstånd från mig, det har hänt förr. Jag kommer säkerligen att bli beskylld för allt möjligt för att jag har en åsikt och för fram den innan jag låtit den passera nålsögat.

Vissa tycker att jag ska fördöma alltihop och göra stor sak och i princip kräva revolution och att huvuden ska rulla. De tycker nog att jag är feg och bara försvarar det som de tycker är fel. De kallar mig bandhund. Att jag framför egna åsikter är för dem främmande. Men grejen är snarare att jag inte delar deras åsikt.

Andra tycker att jag borde vara tyst och att jag nu är illojal för att jag öppet meddelar min ståndpunkt, som inte är svart eller vit. Livet är ju sällan det. Jag gör det för att moderata väljare ska veta var jag står i saken. Jag känner mig mest lojal med dem. Så "damned if you do and damned if you don´t". Eller hur man än gör så har man ändan bak. För mig är politisk verksamhet att i stort och smått diskutera olika ståndpunkter och friheten att göra det. Demokrati med ett annat ord. Det är vad jag vill slåss för. Rätten att ha en egen åsikt. Bloggen MinaModeratKarameller står just för det.


som bonus:

Sparrissoppa - mitt recept...

1 burk sparris (man kan ta färska också förstås om man vill ha det lite festligare)
Skölj av sparrisen i en sil, lägg den i en kastrull och värm upp, alternativt koka mjuk om du väljer färsk sparris. Blanda i grönsaksbuljong, vispgrädde, lite torrt vitt vin, salt och vitpeppar och smaka av. Mixa alltihop till en fluffig soppa. Klart. Dekorera med finhackad gräslök, röd och gul paprika i små tärningar eller liknande så att det blir lite färg på anrättningen. Billig och nyttig vardagsmat.

2 kommentarer:

Jerker Nilsson sa...

Kanske handlar det om olika perspektiv.

För mig låter det som totalt vansinne och mer än lite fartblint att lägga en kvarts miljon av andras pengar på en festkväll.

Är det småsint av mig att komma ihåg att när farfar gick i pension efter 30 år i landstinget så arrangerade han själv sin fest och betalade själv? Nog var det en hel del landstingshöjdare, inklusive två landstingsdirektörer, med på festen men det var aldrig tal om att tulla på landstingets budget för det.

Ok, det är väl det som är kärnan i den klassiska ideologiska striden. Rättviseperspektivet. Goodwill köper jag inte riktigt. Man kan lätt dra en koppling till mutdebatten som rasade för en tid sedan då slutsatsen blev att det är helt ok för en politiker att ta emot middagar och resor just därför att de inte är så lättköpta att de låter sådant påverka politiken.

Men att hålla budgeten då? Det ska väl en kommunpolitiker kunna göra? Det låter faktiskt som att någon bör skickas på grundläggande ekonomi-utbildning (och etik-utbildning) innan människan får röra skattepengar igen.

Sparrissoppa må vara, Mary, men hur i hela friden lyckas man med att gå 100.000kr över budget på en redan generöst budgetterad avtackningsfest? Hur gör man?

Lokalhyra för att låna teatern för ett dygn kan väl inte springa upp i sexsiffrigt? Om det gör det så kan jag tipsa om andra festlokaler som rymmer ett par hundra personer och inte kostar mer än några tusen att hyra en kväll, särskilt om man planerar i god tid.

Jag läser på SR att dekorationerna ska ha gått på 138000kr. Det är ungefär dubbelt så mycket som en student får låna till att leva på ett helt år. Man får hoppas att det var vackra tyger och en trevlig kväll för de 180.

Och mat för 180 personer, inte speciellt överdådigt och sparsamt med alkohol låter inte som sexsiffrigt det heller. Om det kostar så mycket bör man vända sig till en annan cateringfirma alternativt se över menyn.

Alla ovanstående är lätta kostnader att hålla koll på och går att spika fast på planeringsstadiet. Man vet vad hyran går på, man vet vad tygerna kostar och man vet hur mycket cateringfirman tar betalt. Lite kan det väl variera, kanske kommer det några extra gäster i sista minuten, men 100.000kr extra?

Allvarligt talat, hur lyckas man med att gå 100kkr över budget på en planerad festkväll?

(Och skulle man vara lika frikostig och obekymrad angående budgeten om man använde egna pengar istället för de skattepengar man fått förtroendet att förvalta? De är inte leksaker utan bör tas på allvar.)

Mary X Jensen sa...

Jerker det är nog olika perspektiv. Det viktiga är att vara tydlig och öppen med det som sker så att det inte skapas utrymme för alltför många tolkningar. Att alla har olika åsikter och tycker är oundvikligt.