fredag 25 februari 2011

Tur att jag inte tycker om kaffe...

Än så länge är det inte dags att lämna in för vistelse inom äldrevården. Det gäller dock att stämma i ån och förbereda sig för att det inte ska fortsätta som idag i den branschen.

Igår talades det om indragning av kaffe och idag om neddragning på äggkonsumtionen för gamla. Det är bedrövligt men inte nytt på något sätt. Häromåret hörde jag någon tala om att en tomat skulle räcka till fem personer och att man inte fick göra av med mer än ett visst antal toapapperrullar under en 14-dagarsperiod.

Det är för mycket siffernissar inblandade överallt. Siffror måste i såna här sammanhang kläs i ord, för de har annan betydelse än budget när det gäller människor.

Mina egna erfarenheter från min gamle fars vistelse på äldrehemmet är att där serverades maten direkt ur uppvärmda platskärl för man hade inte råd med uppläggningsfat! Mitt frispel där fixade biffen. För nästa gång jag kom hade man fixat ugnseldfasta formar att värma maten i. En av de äldre damerna där sa till mig - Du ser hur vi har det. Det är inte så muntert inte. Det var väldigt beskrivande för situationen får man säga. Perosnalen gjorde nog vad den kunde, men budgetrestriktionerna förhindrade dem.

I Danmark har man en annan syn: Där inser man att äldre behöver bra mat för att må bra. Energirik mat behöver de och den ska smaka bra. Det finns goda exempel i Sverige också så helt är väl inte hoppet ute i den här frågan. Det är bra att det uppmärksammas.

Uppror måste vi göra för att de gamla ska få det bättre. Gunvor i Köping vill ha frukostägg och nu efter protest får hon det i fortsättningen. Bra. Självklart tycker Böhlmark som tycker att det är dumsnålt att dra in på äggen. Ja visst är det dumt. Kosten har en stor betydelse för välmåendet, det behöver man inte forska på precis. Det är vanlig vardagskunskap.

Naturligtvis så handlar inte exempeln ovan om vare sig ägg eller kaffe utan om en människosyn som inte är acceptabel.
Som tur är så satsar regeringen på att se till att det kommer fram nya riktlinjer för en god äldreomsorg.

Inga kommentarer: