onsdag 23 mars 2011

Reklamartikel i SvD - är detta nästa steg...

Anders Mildner gör en intressant reflektion kring vår användning av av nya medier. Han påpekar att det finns ett utrymme för journalister att skriva längre och djupare artiklar för det är vad läsarna vill ha. Läs den här: Nya medievanor kräver tuffare val.

Själv gjorde jag en egen spaning på nya SvD.se

Det har alltid varit viktigt att skilja redaktionella texter från annonsditon. Idag gör Svd en krossover genom att på första sidan lansera en exklusiv artikel med Håkan Juholt. Anita Kratz skrev den och som alltid bra. Det är högaktuell läsning. Verkligen.

Men den är skriven för tidningen Vi. Och förlanseras i SvD. Innan den kommit ut i Vi. Är detta det nya? Eller är det ett misstag?

Längst ned under artikeln får man ett erbjudande om att prenumerera på Vi.

Intressant läsning är det. Men är det en redaktionell artikel eller en prenumerationsannons för tidningen Vi? När jag nu bloggar om detta liksom säkert många andra kommer att göra så får tidningen Vi ännu större spridning, eller hur? Är detta medvetet och en del av den länkkärlek vi så gärna delar med oss av, eller är det ett misstag? Avdelningarna Redaktion och Annons brukar vara hårt skilda åt i tidningshusen.

Detta är högintressant tycker jag. Låt oss diskutera det.

Läs artikeln här






PS. Artikelns innehåll är dock viktigt och högintressant. Det visar sig att Håkan Juholt förberett sig i veckor för att kunna säga ja om han fick frågan. Som sagt det är alltid för tidigt att ge upp särskilt i politiken. Detta visar också vilken maktspelare han är, så nog får moderaterna se upp men det är inte alltid de smarta och listiga kommer längst. Det ska man också ha i åtanke. Och hans idé om att moderaterna och alliansen bara förvaltar kan han dock få tro om han vill. Det finns fler som tänker - tro inget annat. DS.


Uppdatering: Det uppstod diskussion kring detta och SvD talar om att de gjort så här förr vid ett par tillfällen så det är inte nytt för dem. Hur som helst, intressant företeelse. Det är lite på samma sätt som vi bloggare gör genom att länka för att uppmärksamma på andras inlägg. Man ser hur gamla och nya meder smälter samman.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: