tisdag 17 maj 2011

Nästa (S)-ledare har startat sin bana...

Ofta har jag slagit ett slag för Thomas Bodström som (S)-ledare. Han har de rätta attributen för att bli en statsman. Säg vad ni vill om det. Han har erfarenhet av ministerpost, akademisk utbildning, yrkeslivserfarenhet av annat än politik, rätt ålder, har charm, är självständig, bra på retorik, kan debattera, har självdistans, kan klara sin försörjning utanför politiken. Har koll på lagarna och rättsväsendet. Är en modern man som använder modern teknik med samma lätthet som Carl Bildt. Det enda jag personligen inte gillar med honom är hans inblandning eller ej i Bodströmssamhället med allt vad det innebär av övervakning av oss alla. Vilket jag avskyr. Vet ej vad jag ska tro av politikersnacket där. Det är minuspoängen.

Själv tog han udden av detta och döpte sin blogg till Bodströmssamhället. Det talar om en viss distans trots allt. Smart gjort.

Nu har Bodström skrivit en ny bok om mifflandet och ränkerna i politiken, de fula knepen och avslöjar alla. Uyan att ta hänsyn skriver han själv. Han kan göra det eftersom han inte har en plats i politiken längre säger han själv. Om Juholt får avgöra så kommer han inte att ha det när han kommer hem heller. Kanske inte svårt att förstå eftersom Bodström tycks gå hårt åt honom och han fula sätt att manipulera bort Mona Sahlin. Å andra sidan så kan Bodström bli inbjuden av andra socialdemokrater. Vem vet?

Nåväl om min magkänsla är rätt och det är den i alla fall ibland kanske rätt så ofta, så lär moderaterna få sig en rejäl match om Bodström blir partiledare, den saken är klar. Då kan strategin att bli de nya moderata socialdemokraterna gå i stöpet. Det gäller att se upp här för partistrategerna... Verkligen.

Jag har tippat det här förr men å andra sidan så tippade jag också på Göran Perssons återkomst. Nåja vi får väl se. Hur so helst så är det hälsosamt att någon talar ut om hur det är i politiken, för det är en dold värld.

Jag har förhandsbeställt boken hur som helst och ser fram emot att läsa den. För den som är intresserad av spelet kring politikerkarriären ur ett vetenskapligt perspektiv rekommenderas följande avhandling av Patrik Öberg - Politiker med karriärambitioner - en omöjlig självklarhet. Pdf . Det finns anledning till att vara kritisk mot politiken säger jag som ändå är nörd i ämnet.

Att tillägga - Nej, Fredrik du har ingen konkurrent här... Don´t worry ;-)

Aftonbladet Expressen

Uppdatering: Högberg skrev brev till Bodström och ber honom stanna i politiken.
Tillägg: Kritiske Johan W
Tokmoderaten verkar ha smygläst boken innan den kom ut. Ingen ände på fantasin där inte-
Bodström sågsar kuppande Juholt - Laakso
Det blir en kioskvältare tror Jinge
Lars Beckman om S och 70-talet.
Varför kommer han med det nu?
Rosornas krig
Juholt - den myglande partiledaren - Böhlmark.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,