måndag 16 maj 2011

Om det här med gubbchock i partierna...

Karin Pettersson fixar tidningsrubriken och skriver krönika om gubbchocken inom partierna och menar att det bara är karlar kvar i politiken. Maria Wetterstrand lämnar, Mona Sahlin har försvunnit ut i korridoren och en del funderar över om Maud Olofsson kommer att vara kvar nästa val.

Det talas ibland om kvotering fö ratt råda bot på saken. Personligen förordar jag inte kvotering, inte alls. Flera än jag är emot - Isabella Jernbeck exempelvis som är riksdagsledamot för moderaterna är en stark motståndare. Jag menar att det är bra om partierna internt gick i bräschen och styrde upp så att fler får komma fram. Där tycker jag att moderaterna och Fredrik Reinfeldt har lyckats extremt bra. Numera finns det väldigt många mycket kompetenta kvinnor på höga poster i moderaterna. Det är Sofia Arkelsten som partisekreterare, en kvinna med både hjärta och hjärna, urtrevliga och duktiga kommunikationschefen Hedvig Andersson. Anna Batra Kinberg leder riskdagsgruppen, smart tjej med oerhört mycket humor. Det finns många fler. Beatrice Ask, Magdalena Andersson, Gunilla Carlsson, Anna Maria Corazza Bildt, Anna Ibrisagic för att nämna några. Det finns många många fler och jag ber om ursäkt för den som jag kanske glömt. (Påminn mig så lägger jag till vet ja)

Nu kan man tänka så här att det har plockats in kvinnor i moderaterna bara för syns skull. Det hade varit populistiskt och bra. Men det som är frapperande när man träffar dessa kompetenta kraftfulla kvinnor med lyskraft så ser man att de har fått ett eget utrymme. De har egna mandat att agera utifrån och de gör det också. De tillåts. Där tycker jag att Fredrik Reinfeldt har gjort en bra insats. Han är en person som ger utrymme vad det verkar. Ansvar och befogenheter som är så viktigt att det går hand i hand. Utan det så händer det inget. Som ledare får man göra allting själv. Vilket ofta är en övermäktig uppgift, även för den bäste.

Starka kvinnor är inte så lätthanterbara och blir riktigt bångstyriga om de inte får utrymme. Jag har en känsla av att i moderaterna, i vilket fall på central nivå finns det där utrymmet. Det gör mig glad. På lokal nivå finns det mycket att göra. Det är klart att ska vi vinna nästa val så är det ute i kommunerna som plats för alla måste säkerställas. Det är för mycket bestämmande på för få händer där. Det är inte alldeles säkert att de är de bästa som är representanter och det är inte självklart att det finns plats för alla. Det finns många goda krafter som vill göra insatser men inte får möjlighet, det är synd. 

Sofia Arkelsten sa på Sverigemötet att vi kanske måste locka in 2000 personer till som förtroendevalda. Kära nån hur ska det gå till undrar jag, hur ska de få plats? Men det är väl bara att spotta i nävarna.

Ibland är det så att starka kvinnor som utmanar makten inte får vara med av just den anledningen, det måste vi också jobba emot.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , a









Aftonbladet

1 kommentar:

Anonym sa...

läs denna rapporten : http://www.sektor3.se/wp-content/uploads/2011/05/Mot-medlemsl%C3%B6sa-partier-WEB.pdf

Kolla även på "bli medlem" på moderaterna så ser du vad det är som signaleras ut.

Var står det vad det är medlemmen kan få av partiet?