söndag 8 maj 2011

Rättegången sker i media innan den börjat på riktigt...

Den populäre chefredaktören för Kamratposten Ola Lindholm har av Expressen och övriga medier dömts för knarkbrott och i och med detta i princip blivit av med jobbet/jobben och all respekt. Knark och barn hör inte ihop. Nej det tycker ingen.

Expressen skriver att de gjort rätt och Ola Lindholm har själv skrivit en bloggpost för att berätta om sin syn på saken. Det är en gripande beskrivning av situationen. Kan vara bra med en blogg ibland så att man inte bara behöver finna sig i ett genmäle undangömt i tidningen. Han säger att han är oskyldig och borde bli trodd tills rättssamhället gjort sitt och avgjort saken.

Det är obehagligt med alla dessa mediadrev som blir allt hänsynslösare mot enskilda personer. Ingen vet ännu vad som blir resultatet av det hela. Trots detta så är Ola dömd för all framtid utan rättegång. Det är lite obehagligt över detta. Deeped skriver att antagligen är Ola väldigt korkad eller så är det faktiskt så att han fått i sig knark på ett för honom okänt sätt.

Oskyldighetspresumtionen torde gälla alla, men dessvärre så tar sällan tabloidpressen hänsyn till den utan knäcker person på löpande band. Det är avskyvärt.

Man är oskyldig tills motsatsen bevisats. Läs mer om detta här på Lawline - det är en viktig princip.

Kjellberg kommenterar också. Sen skriver han detta med visst uppvaknande.  Det beskriver hur lätt det är att bara åka med när tidningarna kör igång.

Uppdatering: Staffan Dopping vrider och vänder på problemet på ett intressant sätt. Jag är inte helt överens med honom på alla punkter, men det är viktigt med olika perspektiv här.
Expressen ångar på.
Expressen-Mattsson om varför man publicerar.

DN

Läs även andra bloggares åsikter om
http://bloggar.se/om/ola+lindholm" rel="tag">ola lindholm, http://bloggar.se/om/kokain" rel="tag">kokain, http://bloggar.se/om/oskyldihetspresumtionen" rel="tag">oskyldihetspresumtionen, http://bloggar.se/om/skandalpress" rel="tag">skandalpress

4 kommentarer:

Fredric Kjellberg sa...

Vill gärna flika in att jag ångrar det jag skrev igår (det inlägg du länkar till) och att jag för någon timme sedan postade ett nytt inlägg: http://www.signeratkjellberg.se/2011/05/jag-f%C3%A5r-krypa-till-korset-och-erk%C3%A4nna-att-jag-ig%C3%A5r-f%C3%B6ll-rakt-ner-i-kv%C3%A4llstidningsdrevet-och-deras-gillrade-f%C3%A4lla-i-fall.html

Mary X Jensen sa...

Fredrik vad bra, det var den artikeln jag trodde att jag hade länkat till nämligen ;-). Tack.

Kloker sa...

Tre saker:
1.
Mediers hets och drev är vansinnig! Och den så kallade självsaneringen fungerar ju uppenbarligen inte! Kraftigare verktyg måste införas för att sanktionera massmedia som inte uppför sig. Hot om lagstiftning kanske kan få systemet att själva införa dessa verktyg.
2.
"Jag trodde nämligen att jag var oskyldig tills jag var dömd." skriver Lindholm på Newsmill. Precis som för Scaber nestor förde det mina tankar till Lindholms inlägg i Chalmerdebatten http://scabernestor.blogg.se/2011/may/minns-att-ola-lindholm-anser-att-det-ar-ok-at.html
där han knappast är någon vän av oskyldighetspresumtion.
3.
SVT beter sig både klantigt och mycket klandervärt. Att Lindholm inte förstår vikten av oskyldighetspresumtion betyder inte att statsmedia kan bortse från det. Men det är klart; Vad gör man inte för att hålla sig i topp i opinionsmätningar. Då får kappan fladdra efter moralpanikens vindar bäst den vill. Var är ryggraden?

Anonym sa...

Idag kommer THOMAS MATTSSON till United Minds TV-studion för att kommentera hur OLA LINDHOLM har beskrivit Expressens arbetsmetoder på sin blogg
Tidigare program:
http://tv.expressen.se/nyheter/unitedmindstv