onsdag 4 juli 2012

Den politiska bloggosfären och framtiden...

Diskussionen om den politiska bloggosfären pågår ständigt. Idag hade vi ett seminarium på Almegas bloggplats H12 i Almedalen. Bloggarna ligger lite utanför partiernas kontroll, man vet aldrig vad de ska skriva eller vilken vinkel de tar i olika frågor. Självklart kan det skapa oro i en värld där man gärna vill ha kontroll på flödena. Det finns dock många sätt att se på en blogg och vad det är. Personligen sägaer jag inte att jag är bloggare. Snarare opinionsbildare med bloggen som arbetsredskap.



Tidigare ägde jag en tidning och bestämde även då själv vad jag ville skriva om och hur jag ville göra det. Så för mig är bloggen en kanal, ett redskap som i sin tur givit mig möjligheten att vidga kontaktnätet ytterligare och helt enkelt nå ut och ha kul. Den här bloggen är som min tidning och kanal för att uttrycka det jag säger. Själv är jag nöjd med vad moderaterna som organisation står till tjänst med, det kan bero på att jag har en historisk erfarenhet av att jobba som journalist och helt enkelt tar rätt på det jag behöver veta. Att det inte handlar om att bli matad utan man får jobba lite själv också.

Martina Lind som driver Politometern och är en av dem som verkligen har koll på den politiska bloggosfären sa att det är beklagligt att de politiska partierna inte tar mer vara på sina bloggare och inser kraften i de sociala medierna. Att partier är så rädda för kritik är också trist för nu lever vi i en transparent värld och det gäller att leva med i den öppenheten för det ger också spänst i debatten menade hon. Anton Johansson från Twingly menade att den dagen som bloggare inte betraktas som bloggare utan som opinionsbildare så har vi kommit långt. Twinglygänget har sedan länge systematiserat och analyserat, mätt och skapat statistik för bloggare i Sverige.

















Johan Ulvenlöv  till höger i bild, var drivande i det socialdemokratiska bloggnätverket Netroots, numera är han på Unionen och har gjort en intressant studie av de politiska bloggarna som tydligt visar vilket enormt kontaktnät det finns mellan olika bloggare och tvärs över alla partigränser.

Den som höll samman seminariet var Matti Palm från Greenhill Relations. Han gjorde det med den äran för vi var alla pratglada. Räkna med att den här diskussionen kommer att fortsätta.

En sak som vi inte talade om under seminariet som jag har funderat på är hur man kommunicerar på en blogg. Det gäller att ha en del kunskaper om just kommunikation för att man ska kunna hantera den dialog som ibland kan uppstå. För det är inte så att det bara är de som är överens och gör vågen kring det man har tyckt som man träffar på. Finessen är att vända människors tankar, om inte för att bara få över dem på sin sida så att säga utan för att vidga resonemangen. Det gäller även för egen del. Nya kunskaper och infallsvinklar kan även ge att man själv förflyttar sina åsikter. Det är det spännande med dialoger.



Lyssna på seminariet här - (lite ojämn kvalitet)

Almegabloggen
Thomas Böhlmark (M)
Soilander

Inga kommentarer: