lördag 15 september 2012

Littorin har fått upp ångan igen...

Efter helvetesår med mediadrev, livskris och allsköns elände reser han sig, borstar av sig dammet, lyfter på hatten och smäller av ett varmt leende. Jag talar om förra arbetsmarknadsministern Sven-Otto Littorin. Den moderata minister som avgick mitt i Almedalsruschen på grund av att Afttonbladet drog igång ett mediedrev utan motstycke mot honom. Det tappade alla proportioner men driften att fälla en minister var större än att försöka backa tillbaka lite och fundera på vad som egentligen hänt, var det ens sant? Sådan är medielogiken. Inte att beundra i alla sammanhang, ty den tar ingen hänsyn alls till den person som drabbas. Den så kallade konsekvensneuatraliteten är vad jag personligen alltid haft svårast för inom journalistiken. Är nog för blödig för detta men å andra sidan så sover jag gott om natten. Min egen journalistiska bana blev IT-journalistens och där var det en annan mentalitet som bättre passade.

Därmed inte sagt att man ska mörka allt som sker, avslöjanden och kontrollerande av makten är viktig. Men att ta hänsyn till människan som hamnar i sammanhang kan ibland få väl stora proportioner. Jag hoppas att många skäms för det man utsatte Sven-Otto Littorin för den gången. Han blev tvingad i landsflykt. Det var verligen onödigt. Å andra sidan så är inte journalister heller mer än människor själva och det är lätt att dras med i det hela. Det gäller oss alla. Jag satt själv som klistrad i media när Juholtsdrevet var i full sving, erkännes. Men å andra sidan så försökte jag även då förstå mekanismerna bakom och fundera lite på hur ovilliga vi är att förlåta felsteg. Inte bara vara dömande. Det finns ofta förklaringar till det som sker. Alla är inte illasinnade. Det är allt för lätt att ta till de stora orden...

Sven-Otto Littorin har kommit tillbaka och blir nu rådgivare till Region Skåne och ska se till att telekomjobben både stannar och kommer dit. Jag tror att han kommer att lyckas väl. Han har den sociala kompetens som är nödvändig för att få andra att känna sig bekväma. Anders Borg uttryckte vid något tillfälle att Sven-Otto var den som hälsade på alla han mötte på vägen till ICA. Han har ett hjärta, mänsklig värme och är smart. Det är utmärkta egenskaper när man ska ha kontakter med andra och få till sammanhangen.

Att ha varit arbetsmarknadsminister sitter säkert inte heller i vägen när man ska ha internationella kontakter, det är hög imponansfaktor på det i andra länder där titlar är viktiga dörröppnare. Man skulle önska att fler politiker hade samma förmåga till kontakt som Littorin hade som minister. För det gäller inte bara att vara gullig mot dem man själv kan ha nytta av. Där har många politiker att lära.

Verkligen lycka till med ditt nya uppdrag Totto... Det här kommer att bli toppen för Skåneregionen.

Uppdraget

Sydsvenskan Expressen




Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: